Najlepsze źródło wiedzy o fotografii dla pasjonatów i profesjonalistów – poradniki, inspiracje, testy sprzętu i blogi fotografów.

ZAŁÓŻ BLOGA

lajdos

lajdos
  • Jest z nami od:
    więcej jak rok
  • Napisał:
    798 postów na forum
  • Profil odwiedzano:
    0 razy

Mężczyzna, 33 lata, Olsztyn

O SOBIE:

Tak naprawdę to Paweł Perzyna - Pasjonat, Entuzjasta fotografii,miłośnik nowinek technicznych w szczególności tych fotograficznych, w fotografii uwielbiam bokeh, ostrości i nie ostrości rzeczy oczywiste i nie oczywiste. Lubie kolor i mocne kontrasty ale tak naprawdę kocham szarości.

MOJE POSTY NA FORUM

  • lajdos

    To chyba oczywiste po co się zakłada tulipana tym bardziej jak przy samym obiektywie masz źródła światła które mogą powodować flary i odblaski.

  • lajdos

    A próbowałeś zakładać tulipana na szkło a obiektyw trochę wysunąć dalej przez ten otwór ?

  • lajdos

    Jeżeli chodzi o kontrolę to bodajże ZUS pogłoski są takie że w obecnej sytuacji potrafią nawet skontrolować co publikujesz w mediach społecznościowych.

  • lajdos

    Jeżeli są czynności które wykonujesz na każdym zdjęciu w taki sam sposób to możesz użyć akcji i procesora obrazów w ps wtedy te czynności zapisane w akcjach wykonują się z automatu np dla całego folderu zapisując obrobione kopie w kolejnym. Więc tak akcje są przydatne bo przyspieszają pracę a w połączeniu z procesorem obrazu tworzą mechanizm który pozwala na pomijanie czynności które są stałe i niezmienne dla każdego zdjęcia które obrabiasz

  • lajdos
    Re: Grip do Nikon d7200 10.02.2018, 10:54

    Dobry i nie psujący to tylko oryginał ale jeżeli ma być w rozsądnej cenie to najmniej problemów mają chyba użytkownicy newella.

  • lajdos
    Re: Oświetlenie wewnętrzne 09.02.2018, 23:22

    Możesz sprecyzować o jakie zastosowanie ci chodzi konkretnie ?

  • lajdos
    Re: Fotografia w kościele 07.02.2018, 16:56

    Wcześniejsze wersje cenowo oscylują chyba gdzieś w twoim budżecie a jak masz już 50mm to przy takim szkle masz już zakres od 16mm do 50 więc możesz sobie dokupić jeszcze 85mm albo 70-200 i masz wszystko czego trzeba

  • lajdos
    Re: Fotografia w kościele 07.02.2018, 04:44

    Na twoim miejscu brał bym 16-35 2.8 jeżeli cie stać oczywiście

  • lajdos

    Wpisz na YT fotografia produktowa na czarnym tle powinieneś znaleźć czego szukasz a z podpowiedzi powiem tyle że często tego typu foty składa się z kilku różnie oświetlonych ujęć kawałek po kawałku.

    image


    Tu masz przykład co prawda nie na czarnym tle ale może ci to pomoże
  • lajdos

    Terel w czym strobossy ustępują stystemowkom ? Używam od ponad roku 2 strobosow 60 i poza faktem że w jednej poluzowała się stopka i trzeba było ją dokręcić to nie mam zastrzeżeń do budowy a za cenę porządnej systemowki o podobnych parametrach do Nikona ma 4 strobossy 60 albo jednego 4x mocniejszego reportera 360 ewentualnie 2 strobossy 60 Evo z dwoma dodatkowymi dedykowanymi Aku które wydajnością i możliwościami przewyższają pod każdym względem systemowki przynajmniej te które oferuje nikon nie będę wspominał też fakty ze jeden egzemplarz yn mi się w torbie rozkrecil i lampa się prawie rozleciała a po podobnym okresie użytkowania palnik poszedł do wymiany na gwarancji a lampa jest głośna jak czołg jadący na defiladzie. Porównując strobossy z możliwościami SB Nikona strobossy wygrywają bardzo mocno przez wyposażenie i cenę a yn jak dla mnie to lampy dobre jeżeli nie używasz ich zbyt intensywnie i naprawdę chuchasz i dmuchasz na nie by się nie rozleciały poza tym w yn jest bajzel w modelach i akcesoriach i o tyle o ile we wszystkich modelach praktycznie jesteś pewien że lampa ma wszystko co lampa może mieć to w yn często musisz się domyślać czy czegoś jej nie brakuje.

  • lajdos

    Jak chcesz kupić względnie dobrą podróbkę i wiesz że nie będziesz inwestować w oświetlenie to możesz brać yn, jeżeli zależy ci na komforcie pracy i bierzesz pod uwagę że kiedyś będziesz może inwestować w oświetlenie studyjne albo mocniejsze lampy plenerowe ewentualnie w kolejne lampy reporterskie to bierz strobossy od quadralite i nie słuchaj głupot typu yn i quadralite to jeden i ten sam chiński badziew dla mnie strobossy pod każdym względem przewyższają komfortem i możliwościami nikonowskie SB a yn nie ma do nich podejścia strobossy 60 parę razy zdążyło mi się wręcz maltretować z podpiętym dodatkowym baterypakiem na 8 są i lampy nawet się nie zajaknely gdzie yn bez dodatkowego zasilania przy mniejszej maltretacji przegrzewały Aku a SB Nikona też potrafiły się przegrzać do tego strobossy po radiu działają pomiędzy systemami, kolega z którym czasami współpracuje działa na canonie i też zainwestował w quadralite co sprawia że jak mamy rozstawione lampy na kiju spokojnie możemy się przełączać pomiędzy swoimi lampami w skrajnych przypadkach bywały nawet sytuację że kumpel potrzebował bym mu doświetla kadry w określonym miejscu to przełączalny lampę która miałem na sankach w Nikonie a on ją wyzwalał canonem. Neo dja to też chińska firma a jednak nikt nie robi lepszych dronow. Zanim wypowiesz zdanie na temat jakiegoś sprzętu to go przetestuj a potem dawaj opinie fakt jest taki że obecnie na rynku w dobrym budżecie nie ma lepszego i bardziej kompletnego systemu oświetleniowego niż quadralite/godox a za systemowki to się beceluje tylko kasę za logo odpowiedzcie sobie na pytanie wolicie sprzęt marki która robi dedykowane rozwiązania oświetleniowe czy systemowki gdzie producent aparatu robi to tylko przy okazji i kasuje masę kasy tylko za logo firmy dając 1/3 możliwości w 3x droższym opakowaniu.

  • lajdos
    Re: Co lepsze Nikon czy Canon? 28.01.2018, 14:46

    A jakie znaczenie ma wogule jaki ktoś system wybierze, świadomy fotograf wybiera taki sprzęt który pozwoli mu w komfortowy sposób wykonać robotę a nie dobiega go bo jakiś funboy na forum twierdzi że ten dany jest najlepszy. ( Kurde posadzić pana Andrzeja obto że jest robotem większego szczytu głupoty tu jeszcze nie widziałem, czasami warto przemyśleć co za bzdury się wypisuje i sprawdzić czy to co piszemy ma jakieś pokrycie w rzeczywistości)

  • lajdos
    Re: Canon 28 mm f/1.8 27.01.2018, 19:00

    Nie szukaj opinii tylko znajdź kogoś w okolicy kto go chce sprzedać i umów się żeby przetestować albo wypożycz na dzień z wypożyczalni sprzętu foto i sam oceń czy ci odpowiada to szkło sample i wszystko inne spokojnie znajdziesz w necie jak zapytasz wujka google a to czy się będzie dobrze tobie sprawdzało nikt ci nie powie.

  • lajdos
    Re: Softbox własnej roboty 19.01.2018, 21:57

    Jak zrobisz go dobrze i z dobrych materiałów które nie będą wprowadzać jakiś zafarbow to będzie taki sam efekt jak z kupnego a efekty będą zależne od wielkości bo jak wiadomo im większe źródło światła bliżej fotografowanego obiektu tym miększe światło uzyskasz.

  • lajdos
    Re: Obiektyw plener i sesja. 18.01.2018, 17:55

    co do formatu to raw bo zawsze masz jakiś manewr jeżeli żle ci się ustawi balans bieli albo jakiś inny parametr no i oczywiście najlepiej zainwestuj w dodatkową lampę + ewentualnie wyzwalacz żebyś mugł ją wyzwalać nie tylko na aparacie co do pleneru 35mm i 50mm na cropie spokojnie powinieneś dać radę ogarnąć.

  • lajdos
    Re: Obiektyw plener i sesja. 16.01.2018, 21:56

    sprzęt zawsze trzeba dobierać do własnych potrzeb więc trzeba je znać ale to co napewno ci sie przyda to przedewszystkim jasne szkła i lampa błyskowa, na twoim miejscuzaczą bym od nikkora 35mm 1.8 dx i nikorze 50mm 1.8 G + do tego np quadralite stroboss 60 albo 36 w zależności od budrzetu a najlepiej obie + statyw na 2 lampę :p ale to moje zdanie i dobrze je przemyśl czy takie coś by ci się sprawdziło

  • lajdos
    Re: Aparat analogowy 16.01.2018, 01:22

    Ja np używam Minolty xg2 z rokkorem 50mm 1.4 wszystko ustawia się manualnie ale są też tryby pół automatyczne. Co do twoich pytań to analoga używa się tak samo jak każdy inny aparat z tym że filmy jakie ładujesz do aparatu mają określone wartości ISO więc i każdy film ma wpływ na to jak zdjęcia będą wychodziły co do tego który jest najlepszy to kwestia gustu.

  • lajdos
    Re: EOS80D a kalibracja Sigma 12.01.2018, 09:53

    Loli może warto by było najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi swojego sprzętu?

    "Detekcja migotania

    Funkcja detekcji migotania gwarantuje stałą ekspozycję i niezmienne kolory podczas wykonywania serii zdjęć w sztucznym, migoczącym świetle." Nie powinno to mieć wpływu raczej większego na af. Jeżeli ma a z innymi szkłami nie ma problemu w tych samych warunkach może po prostu wystarczy zaktualizować firmware w szkle i body.

    1. Kalibracja nie ma wpływu na działanie innych szkieł
    2. Można zadzwonić do serwisu sigmy w Trójmieście i się zapytać u źródła ile to będzie mniej więcej trwało (zakładam że przesyłki z punktu a do b i na odwrót będą trwały dłużej niż sama kalibracja)

  • lajdos
    Re: EOS80D a kalibracja Sigma 12.01.2018, 01:42

    Nie mam pojęcia co komunikat o migotaniu może mieć wspólnego z ostrością ale jeżeli masz back albo front Focus to w okresie trwania gwarancji sigmy możesz wysłać obiektyw i aparat do serwisu sigmy by dokonali kalibracji af ( jak obiektyw jest na gwarancji jest ona darmowa) ewentualnie możesz zainwestować w sigma dock i próbować zrobić to osobiście.

  • lajdos
    Re: Nocne zdjęcie ślubne 11.01.2018, 04:01

    Do zrobienia takich kadrów nie potrzebujesz nic więcej oprócz aparatu i lampy błyskowej + ewentualnie modyfikatory typu softboxy, parasolki.

  • lajdos
    Re: Samsun NX1100 07.01.2018, 18:27

    Sprawdź z różnymi czasami naświetlania po prostu.

  • lajdos

    Ja bym jeszcze uzupełnił zestaw o 16-35 L do ciasnych pomieszczen i szerszych kadrów ale to już kwestia gustu w moim przypadku nikkorach 17-35 to 60% kadrów a cała reszta to stalki 50,85 i tam gdzie ma być szerzej i jaśniej 35mm ale to są moje wybory a ty ogniskowe powinieneś sam sprawdzić jakie tobie podpasują ewentualnie ja jak bym miał coś jeszcze wybierać to np tokine 100 macro.

  • lajdos

    Ja ci się tylko odniose do oświetlenia bo odnośnie całej reszty ac_dc napisał już wszystko z czym mogę się zgodzić. Quadralite(wszędzie indziej na świecie Godox) zajmuje się od dłuższego czasu oświetleniem i robi to dobrze, przede wszystkim robią swój system do blyskania a nie podróby systemowek jak np yn które swoją drogą też nie jest złe ale nie robi tak kompletnego systemu jak quadralite/godox. Ja osobiście pracuje na Nikonie i chcąc inwestować w systemowe lampy dające mi takie same osiągi jak np stroboss 60 za trzy sztuki sb5000 + jakiś wyzwalacz musiał bym wywalić z 7000zl w quadralite mam to samo za 1600zl i do tego jak zechce mi się zmienić system np na Fuji nie muszę tego wyprzedawać bo radiowo dalej będę mógł ich używać jak dokupie sobie dedykowanego stroboss albo dedykowanego navigator x, do tego w jednym systemie wyzwalania mam lampy plenerowe typu reporter 200 albo 360 a w razie potrzeby lampy studyjne, a robiąc repo jak blyskasz i tak trzeba robić to z głową i używać żeli by dopasować temperaturę barwowa światła do warunków jakie panują w danym miejscu. Co do samej jakości światła ja nie widzę żadnej różnicy między strobosami a SB 910, i sb800 Nikona ale jeżeli chodzi o użyteczność i stosunek jakości komfort użytkowania / cena to quadralite przebija nikonowskie rozwiązanie tyle samo razy ile sb5000 jest droższe od strobosow 60.

  • lajdos
    Re: Samsun NX1100 06.01.2018, 11:35

    Raz widziałem coś podobnego na canonie 5d MK4 z podpięta sigma artykuły 35mm ale w tamtym przypadku były kółka na całym kadrze i znikały z rawow po imporcie do lr, ale wątpię żeby tu było podobnie może migawka się kończy w twoim aparacie albo matryca siada, próbowałeś z różnymi obiektywami?

  • lajdos

    Jak masz zapas i chcesz brnąć dalej w canona to ja bym rozważył używane 6d albo nowe 6d MK2 do tego sigmę artykuły 35mm i tamrona 85 z oświetlenia odpuść sobie metzy są stosunkowo drogie jak na kundle a nie oferują nic ciekawego jak już wcześniej pisałem idź w quadralite bo masz wbudowane nadajniki radiowe i kompatybilność radiową pomiędzy systemami jak byś chciał kiedyś wymienić canona nie musisz wyprzedawać lamp bo możesz dalej z nich korzystać na kiju wystarczy że dokupisz sztukę dedykowaną systemowi albo dedykowany odbiornik. Ale podsumowując wszystko powiem że sprzęt tak czy siak powinieneś umieć wybrać sam do swoich potrzeb a opinię takie jak moja i innych forumowiczów albo recenzentów sprzętowych traktować tylko jako wskazówka na co warto zwrócić uwagę bo to ty będziesz tym pracował.

  • lajdos

    do fotografii ślubnej jak chcesz podejść to musisz się liczyć z faktem że sprzęt musi być zdublowany jak będziesz mieć jeden korpus to co zroboisz jak przypadkiem wpadnie na ciebie jakiś pijany gość a korpus zaliczy glebę, jak kupisz body z jednym slotem na kartę to co zrobisz jak ci padnie karta albo slot ? Powiesz wtedy młodym sory nie mam backupu i nie dokończę wam reportażu ? albo sory padła mi karta i nie dostaniecie wogóle zdjęć ? sory jak chcesz się brać za fotografię ślubną to budrzet w wysokości 10tyś to piardnięcie myszki jeżeli chcesz powarznie do tego podejść. w takim budrzecie może byś się zmieścił z np 2x nikon d7100 + jakieś 17-50 tamrona albo sigmy i może by ci starczyło na jakieś 50mm 1.8 i 35 1.8 a z flashy to proponuje iść w quadralite strobossy 60 2sztuki to niecały 1000zł a lampy mają wbudowane nadajniki i odbiorniki radiowe i na dodatek są radiowo wpełni kompatybilne pomiędzy systemami.

  • lajdos

    Przy tak ostro określonych potrzebach to każdy który zmieści się w budżecie będzie dobry więc mozesz kierować się gustem chyba że masz jakieś konkretne potrzeby by sprzęt spełniał?

  • lajdos

    Proponuje zacząć od lektury instrukcji obslugi. A potem od fotogragiczmych podstaw czyli co to są tryby P S A M. Dalej idąc co to jest trójkąt ekspozycji, przyslona, czas i iso oraz co to jest balans bieli i jak go ustawiać w danych warunkach. A jak ci się nie chce zgłębiać wiedzy to po prostu przełącz gurne pokretelko na iA, iso na auto, wb na auto i moze coś zacznie wychodzić ale proponuje raczej opcję pierwszą.

  • lajdos
    Re: Lustrzanka 05.12.2017, 20:16

    wiesz canonów mark coś jest parę różnych modeli a jeżeli chodzi o filmowanie to niestety nie pytanie do mnie. Zresztą czy jest taka opcja czy nie to złączenie w jeden film paru klipów to nie problem bo można to zrobić spokojnie w każdym darmowym sofcie do obróbki wideo. Poza tym ze względu że aparaty (lustrzanki i bezlustra) to właśnie aparaty a nie kamery to długość klipu i tak jest ograniczana do chyba max 30min czy coś takiego w przeciwnym razie była by to kamera a nie aparat.

  • lajdos
    Re: Lustrzanka 04.12.2017, 23:20

    Aparat dobiera się do swoich potrzeb wybieranie tylko dlatego ze wykladowca takiego używa to strzał w kolano bo może się okazać że bedziesz się przyzwyczajal do użytkowania czegoś co np w innej marce nie będzie cie draznilo, żadna narka obecnie nie robi zlego sprzętu więc warto po prostu sprawdzac różne opcje i kupić to co nam pasuje. Canon tak jak nikon obecnie jedyne zalety mają takie że na rynku wtórnym jest wiecej dostepnych akcesoriów i szkieł, i potem dlugo dlugo nic.

  • lajdos

    Ja używam nikonow d750 i d7100 i tak jak prawi ac_dc jak chcesz fajny sprzęt do zdjęć tego typu jak pisałaś to idz w bezlustro zabieranie na wakacje dodatkowego balastu w postaci ciężkiej i nie zawsze porecznej przy przenoszeniu lustrzanki będzie skutkowalo tym że aparat czesciej zostanie na półce niż np w torebce na spacerze czy wycieczce. Zam zaczynalem od bezlustra samsunga za grosze i do rodzinnych celów żałuję że się go pozbylem przy przesiadce na nikony i żeby nie było tymi aparatami dobrze się pracuje ale do bardziej osobistych projektów mały kompaktowy zestaw z dobrą optyką nadaje się znacznie bardziej.

  • lajdos

    Wybieranie aparatu bez patrzenia na inne użyteczne dodatki typu obiektywy, lampy i inne pierdoly to po prostu strzał w stopę, żeby wybrać dobrze najpierw trzeba wiedzieć czego konkretnie oczekujesz od sprzętu. D700 to dobra pełno klatkowa puszka ale ma już swoje lata i do tego musisz liczyć się z faktem że też trzeba zainwestować w szkła do ff, przy canonie dostajesz nowszą puszkę ale innej klasy nie musi to znaczyć ze bedzie robić gorsze zdjęcia bo w znacznej mierze za koncowe efekty odpowiada wiedza i umiejętności fotografa. A na twoim miejscu poważnie bym rozważył fuji bo w podobnej cenie mozesz spokojnie dostać np xt1. No ale jak już pisalem to kwestia potrzeb ja bez przetestowania sprzetu na jakiś targach albo roadshow np nie kupuje bo lubie wybierać sprzęt ktory spełnia moje wymagania a nie recenzentow ze stron albo członków forów. Więc traktuj takie rady jak moja jako coś co warto sprawdzić albo rozważyć a nie jako pewnik typu bierz ten model bo jest najlepszy. Zastosujesz się do tego to w torbie bedziesz miał tylko to czym ci się dobrze pracuje a nie to czym ci się wydawało że będzie.

  • lajdos
    Re: Bezlusterkowiec 4000-4500 24.11.2017, 20:18

    Neo te bez cashback w dużej mierze nie są z polskiej dystrybucji co za tym idzie nie masz też często normalnej gwarancji. Albo są to egzemplarze po wystawowe.

  • lajdos

    Jak kupisz d700 to stary zostaje ci jako ewentualny backup, z innych kwesti to na sprzęt trzeba patrzeć przez pryzmat szkło + obiektyw. I tu nie ma łatwego wyboru bo sprzęt dobiera się do swoich potrzeb a rady innych to mozesz traktować co najwyżej jako wskazówki. Ja ze względu na swoje upodobania canona bym nie wybrał bo lepiej mi się fotografuje nikonami ale współpracuje z wieloma osobami które śmiało by wybraly 700d, tak samo jak zresztą wielu też ci powie ze może lepiej rozważyć np fuji x albo inny system bezlusterkowy. Wszystko to kwestia potrzeb tak naprawdę.

  • lajdos
    Re: Bezlusterkowiec 4000-4500 19.11.2017, 02:55

    Obecnie wybierając aparat nie można chyba dokonać złego wyboru, a w tym przedziale cenowym jest dużo ciekawych opcji ja bym na twoim miejscu sprawdzil parę różnych modeli od różnych producentów i wybrał ten który ci najlepiej leży i się obsługuje. Sony ma tą zaletę że można sobie kupić adapter z af i używać szkieł od canona co prawda dedykowane będą raczej zawsze działać sprawniej ale jak ktoś już posiada jakaś szklarnia to zawsze jest dodatkowy jakiś atut. Ja osobiście bym bardziej sklanial się ku fuji x ale to moja preferencja i nie koniecznie musi tobie podpasować.

  • lajdos

    Co nie zmienia faktu że nie uzyskasz takiej samej głębi ostrosci aparatem z taką miko matrycą jak w przypadku większych matryc nawet jeżeli ma jasny obiektyw to odpowiednik głębi i tak musisz sobie wyliczyć używając tego samego mnożenia jak przy ogniskowych a ty po prostu wprowadzasz ludzi w błąd sugerując że dzięki jasnemu obiektywowi bedziesz miał taką samą głębię a to jest jawny bulshit i brak wiedzy a to że ty masz fuji i 16mm 1.4 i ten kompakt daje podobny obrazek na podobnej odnizkowej swiadczy chyba tylko o tym że nie orientujesz się w fakcie że szersze szkła dają większą płaszczyznę i różnica jest mniej widoczna porownaj sobie drugi koniec tego kompakta a nie porownujesz szeroki kąt. Poza tym nie twierdzę że aparat jest zły zarzucam ci tylko brak elementarnej wiedzy o płaszczyźnie ostrości i zależności miedzy optyką a wielkością matrycy. Ff nie jest kazdemu potrzebne do szczęścia ale kompakt żeby uzyskiwal na takiej małej matrycy podobne rezultaty musiał by mieć optykę o f/0.3 a nie f/1.4

  • lajdos

    To sprawdz sobie jeszcze jak reaguja inne parametry ekspozycji bo ciągle bajki pleciesz tym bardziej że tu mowimy o głębi ostrosci i f/ a nie T/ to dwa różne parametry ale najpierw trzeba to wiedzieć.

  • lajdos

    neo sam bajki opowiadasz przy takich odległościach i przy takich odniskowych to nie problem uzyskać takie GO na takich przysłonach te filmy nic nie wnoszą a fizyki nie oszukasz.

    LX7 ekwiwalent 24mm 1.4 30cm od obiektu
    https://dofsimulator.net/pl/?x=EA0AcoAlgAAAJEwkAAADgAA

    matryca ff 24mm f/6.3 30cm od obiektu

    https://dofsimulator.net/pl/?x=EDwB-QAlgAAIJEwkAAADgAA

    LX7 ekwiwalent 81mm 2.3 1,2m od obiektu

    https://dofsimulator.net/pl/?x=ECxAuoCWAAAIJEwkAAADgAA

    FF 81mm f/10,5 1,2 m od obiektu

    https://dofsimulator.net/pl/?x=EMqDSQCWAAAIJEwkAAADgAA

    więc zanim neo zaczniesz gadać o czymś o czym nie masz zbyt wielkiego pojęcia to się najpierw do edukuj.

  • lajdos

    Neo odpowiednik go z matrycy ff rzędu f/7.1 dla szerokiego kąta i f/ 12,2 dla tele już takiego wrażenia nie zrobią jak marketingowa propaganda że to 1.4 i 2.3 :p

  • lajdos

    Kornik o ile nie kupujesz lustrzanki analogowej to większość współczesnych lustrzanek to też cyfrowka. A to o czym piszesz nazywa sie kompaktem a kompakty też mogą mieć matryce większych formatów i jaśniejszą optykę wiec to tylko kwestia potrzeby i budżetu jeżeli chce się mieć głębię :-).

NAJCZĘŚCIEJ ODPOWIADAJĄ