Najlepsze źródło wiedzy o fotografii dla pasjonatów i profesjonalistów – poradniki, inspiracje, testy sprzętu i blogi fotografów.

ZAŁÓŻ BLOGA

lajdos

lajdos
  • Jest z nami od:
    więcej jak rok
  • Napisał:
    625 postów na forum
  • Profil odwiedzano:
    0 razy

Mężczyzna, 32 lata, Olsztyn

O SOBIE:

Tak naprawdę to Paweł Perzyna - Pasjonat, Entuzjasta fotografii,miłośnik nowinek technicznych w szczególności tych fotograficznych, w fotografii uwielbiam bokeh, ostrości i nie ostrości rzeczy oczywiste i nie oczywiste. Lubie kolor i mocne kontrasty ale tak naprawdę kocham szarości.

MOJE POSTY NA FORUM

  • lajdos
    Re: aparat za ok 5 tys zl 19.01.2017, 13:56

    Żadna opcja w aparacie nie zrekompensuje ci braku wiedzy chcesz robić lepsze zdjęcia to zainwestuj czas albo czas i pieniądze w wiedzę.
    Do fotografii rodzinnej raczej duży zoom ci nie jest potrzebny zazwyczaj wystarcza zakres ogniskowych 24mm-70mm albo 24-120mm ja bym brał sony rx100 albo brał bezlusterkowca np fuji xt10 albo olka omd em10 mk2

  • lajdos
    Re: Nikon D7100 czy Sony A6000 19.01.2017, 13:41

    Bezlusterkowce są bardziej intuicyjne jeżeli chodzi o dobieranie parametrów ekspozycji. Co do cen szkieł to powiem tak za te naprawdę znakomite nie ważne cze kupisz sobie aparat z logo c,n,p,s,f,o to i tak zabulisz furmanke kasy. W c i n jest dostępnych dużo starszych szkieł poza tym dla nich robiło i robi też dużo producentów niezaleznych które też są ciągle dostępne. Wiec można czasem dosyć tanio wychaczyć coś w dobrej cenie lepszego od standardowego kita.
    Jeżeli chodzi o sony to są opcje które pozwalają na korzystanie z dobrodziejstwa np szklarni canona i obecnie nawet szklarni nikona ale żeby np działał w miarę sensownie af musiała byś zainwestować minimum w a6300 a adaptery same w sobie kosztują tyle co standardowa 50 1.8 i to te adaptery z dolnej półki bo z górnej potrafią kosztować tyle co np nikkor 50 1.4g albo nikkor 85 1.8g. A w co lepiej zainwestować to już zależy na czym ci najbardziej zależy efekty możesz uzyskać identyczne obiema konstrukcjami, tylko do jednego bedziesz potrzebowała kieszeni akumulatorów a do drugiego torby podróżne. Z własnego doświadczenia napiszę tylko tyle że na wakacje i wycieczki lepiej mi się zabieralo i fotografowało bezlustrem niż lustrzanką, chociaż jak bym nie miał ze sobą dwójki dzieci to nie robiło by mi to większej różnicy.

  • lajdos

    Obiektyw Sony FE 16-35 mm f/4 Zeiss Vario-Tessar ZA OSS, rozumiem że skoro nie piszesz to budżet nie jest istotny :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 15:00

    ac_dc
    lajdos
    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

    No może niekoniecznie "dużo lepszym" ;) Jeżeli nie potrzebuje 1/8000 to nawet nie ma co się zastanawiać, lepiej 6D niż 5 d mk II - lepszy AF, nowsza matryca, gps, WIFI - bardzo przydatna sprawa, w studiu i w plenerze, laptop/tablet (te sprawy). Jeśli załozymy, że nikt nie będzie aparatem rzucać, topić w wodzie i strugach deszczu to się sprawdzi ;)

    Co prawda to nie moje doświadczenie ale kolegi i niestety stwierdził ze 5d mk II w studiu u niego się spisuje o wiele lepiej niz 6d :-) ale jak już pisalem to nie moja opinia ja pracuje na nikonach :-) a jak aparat ma się przewinąć na zajeciach przez wiele rąk to lepiej żeby był bardziej wytrzymaly :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 02:03

    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 15.01.2017, 11:12

    Nikon d810, nikon d750, canon 5dsR, canon 5d mk3 i mk4, sony a7r i a7r mk II, sony a7, do tego jeszcze różne inne phase one, pentax, hasselblady, fuji itp itd.
    A tak poważnie to biorac sie za szkolenie dzieciaków to dobrze by było mieć jakieś podstawy i samemu się przeszkolic i poczytać trochę. Jaką wiedzę można komuś przekazać jak się nie wie jaki trzeba albo jaki mozna dobrać sprzęt do pracy?

  • lajdos
    Re: ministudio w szkole 15.01.2017, 10:49

    Małe te pomieszczenie 3x4 milimetry to będziemy mieli problem :p
    A tak poważnie to,
    1. Tła
    2. Mocowania do teł
    3. Statywy oświetleniowe
    4. Lampy studyje
    5. Modyfikatory do lamp

    I to jest chyba raczej podstawa

  • lajdos

    Ja do d7100 i d750 mam 2 yung nou i się calkiem nieźle sprawują ale ostatnio dokupilem quadralite strobos60 i powiem szczerze strobosy sa rewelacyjne i szczerze mogę ci je polecić. Strobosy sa 3x tansze od np sb5000 i 2x tańsze od sb910 a funkcjonalność mają praktycznie identyczną jak sb5000, lampy są mocne, maja hss i wbudowane wyzwalacze navigator x dokupujesz sterownik i bezproblemowo bez dodatkowych odbiornikow na lampie wyzwalasz radiowo ewentualnie kupując dwie lampy możesz kontrolowa je obie bez dodatkowych nadajników i odbiorników. Lampy są solidnie wykonane chociaż żeby obkrecic palnik trzeba przyłożyć trochę siły ale to nie problem. No i cena lampy sama w sobie to smiech na sali 500zł za tak dobre narzędzie to normalnie rozbój w biały dzień szczerze to za yn placilem więcej a są slabiej wykonane i wyposażenie.

  • lajdos

    Ja bym rozważał olka tylko jako 2 system w posiadaniu albo jak bym się zajmował architekturą i fotografią wnętrz chociaż problemem mógł by być brak szerokości :-) a tak naprawdę to sprzęt trzeba dobierac pod własne potrzeby wiesz co ci nie pasuje w C i co ci się podoba więc szukaj sprzętu który będzie miał te same zalety i zniweluj wady.
    Poza tym canon powoli zaczyna doganiac innych bezlusterkowych graczy wypuścili już m5 który już jest całkiem niezłym korpusem a według plotek niebawem może się ukazać jakaś bardziej uproszczona i tańsza wersja.
    To co mine zniechęca do m43 to jednak crop 2x wiec w tym przypadku faktycznie bardziej bym spoglądał na fuji, sony i obecnie również na canona, no i pozostaje też kwestia dostępności dodatkowych bajerów jak lampy wyzwalacze itp. Gdzie przy canonie chyba nie powinno być żadnego problemu, przy sony jest coraz mniejszy no a olek i fuji chyba jeszcze narazie leżą i kwicza. Zachwyt systemem kończy się wtedy gdy dowiadujesz się że jest coś ci potrzebne a okazuje się ze tego nie ma wiec bym dobrze analizował i sprawdzał wszystkie opcje :-)

  • lajdos
    Re: Ze stabilizacją czy bez? 07.01.2017, 13:58

    Ten drugi z tego co się orientuje nie jest wcale gorszy jest tylko ciemniejsz :-) ale canoniarzem nie jestem wiec pytaj dalej innych :p

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 23.12.2016, 05:05

    Jeżeli nie chcesz kupować dedykowanego futerału do transportu tego typu sprzętu to idz do jakiegos narzedziowego typu praktiker, obi itp i znajdz jakąś dobrze wyglądającą walizeczke kup gompke i tak jak terel napisał wytnij dopasowane miejsce na żarówki najwygodniejsze rozwiazanie bo nie musisz niczym owijac wyglada dobrze i masz szybki dostęp :-)

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 21.12.2016, 07:16

    Hach przy repo ślubnym tym bardziej wole ustawiać samemu wb tylko dlatego że auto wb w tych samych warunkach potrafi nieraz na całej serii w bardzo podobnych warunkach ustawić co innego a pomimo iż rawy dają dużo większe możliwości korekty wb to przy pocharatanum spektrum światła w niektórych energooszczędnych kościołach można uzyskać lepszy efekt jeżeli odrazu się ustawi w miarę dokladny balans niż przy całkowicie rozjechanym. Dodając do tego pstryk checkera i zamiast sleczec przed LR 15h ogarniasz korekty w 2-3h. Im więcej parametrów ustawisz odrazu poprawnie tym mniej później trzeba się grzebać przy kompie chyba że ktoś lubi dlubac w czymś w czym nie trzeba jeżeli się to zrobi raz a dobrze. Używaj rowów a fotografuj tak jak byś robił w jpeg a się okaże że klienci zamiast czekac 2 miesiące na zdjęcia będą je dostawali w max 2tyg.

  • lajdos

    Hacz
    gdybym miał liczyć godzinę pracy po 12zł/h to w zyciu być nie zarobił na życie ;) przy kosztach ZUSu, lokalu itp :)

    ale różne stawki w różnych miastach. Znam fotografów którzy biorą po 50-100zł/ujęcie i nie narzekają na brak pracy, ale znam też takich co za 200zł oddają kilkaset zdjęć z imprezy. oczywiście poziom to przepaść.

    myślę, ze na początek możesz zacząc od symbolicznych stawek, żeby wyrobić portfolio, z czasem jak zobaczysz że masz 8 imprez w miesiącu, do tego sesje indywidualne i jak zobaczysz ile czasu potrzeba poświęcić na wykonanie,obróbkę, przygotowanie i wydruk, wtedy zaczniesz cenić swoją pracę :)

    Hach ja podalem tylko przyklad z tymi 12zl za godzine podkreslajac zreszta że uwzgledniajac tylko czas pracy I sama amortyzacje sprzetu + inne koszty bez podatków i innych państwowych obciążeń nakładanych przez państwo wyjdzie już jakaś konkretna stawka. Żeby doliczyć zus i inne podatki musisz mniej więcej wiedzieć ile robisz zleceń w miesiącu żeby wiedzieć jakie jest oplacalne minimum przy zarejestrowanej działalności. Oczywiście zawsze można walnąć jakąś stawkę z sufitu i się nie przejmować kosztami ale i tak zawsze lepiej jest je znać.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 19.12.2016, 14:10

    Robie w rawach i staram sie nie zapominac o poprawnym balansie bieli bo to przyspiesza wywoływanie rowów. Sposobów jest wiele zaczynając od szarej karty kończąc na włączeniu livewiev i ustawieniu odpowiedniej wartosci w kelvinach.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 17.12.2016, 01:06

    Nawet jak robisz rawy nie oznacza to ze możesz sobie olewac kompletnie ustawienie wszystkich parametrów i wb. To zawsze oczywiście kwestia podejscia ale najlepiej jest zrobić wszystko tak jak trzeba w momencie robienia foto a nie potem na kompie.

  • lajdos

    Nie jest to drogie szkło więc najlepiej samemu sprawdzić czy ci się będzie sprawdzalo. Jak dla mnie to bardzo fajne szkło.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 14.12.2016, 06:09

    1. To zależy czy będzie jeszcze jakieś inne oswietlenie. Jeżeli tło oswietlisz np 3000 k a obiekt 5400 i ustawisz balans w aparacie na 5400 to obiekt będzie teoretycznie neutralny a tlo pomaranczowe jak ustawisz balans na tlo to obiekt będzie niebieski. Jeżeli całe oswietlenie będzie jednej wartości to kwestia poprawnego balansu bieli.
    2. Nie wiem nie korzystam ze światła stałego tylko z flashy ale im mocniejsze źródło światła tym latwiej wyeliminować wkradajace się w kadr nieporzadane zewnętrzne o innej temperaturze barwowej

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 13.12.2016, 21:11

    Pytanie w jakich warunkach i z jakim innym oświetleniem będziesz jej używał ? 5400k to temperatura zbliżona do większości lamp błyskowych oraz światła dziennego za to np oświetlenie w domu za pewne będzie bardziej zbliżone do 3000k. Mi się wydaje najrozsądniejsze 5400 bo światło w domu można zgasić :-) poza tym świetlówkę i tak możesz wymienić zawsze albo dokupic drugą.

  • lajdos

    niestety ale realia są takie że klienci dzielą się na tych którzy chcą otrzymać sztukę albo wielosztuki :-) przeważająca większość woli wielosztuki, ma być dużo tanio i w większości wystarcza trochę lepiej niż by zrobił to wujek albo kolega z lustrzanką typu nikon d3300. Ci co chcą otrzymać sztukę nie będą się zastanawiać długo nad wyborem i ceną za usługę wiedzą czego szukają i że za jakość się płaci. Ale na takich klientów trzeba sobie najpierw wyrobić markę, po prostu nie wolno olewajac tych co chcą dużo i tanio. Więc trzeba robić na początku dużo, tanio, dobrze i się ciągle rozwijać.

  • lajdos

    Canon m3 raczej jest średnim aparatem ale pozostale nie były by najgorszym wyborem, wysokie iso też jakoś specjalnie raczej ci nie będzie potrzebne więc coś z systemu m 4/3 może być calkiem niezłym wyborem chociaż lepiej by było zastanowić się nad omd em10 mkII ze względu na stabilizacje matrycy.

  • lajdos

    Jeżeli chodzi o bagnet alfa to sony w ostatnim czasie użytkowników raczej nie rozpieszcza bo skupili się bardziej na bezlusterkowcach z. Bagnetem e. Wybór należy do ciebie ale ja raczej wolał bym przejść na inny lepiej rozwijany system. Tym bardziej że jak piszesz nie masz do obecnego systemu rozbudowanej szklarnii.

  • lajdos

    Liczysz koszty jakie ponosisz, czas spędzony nad całkowitą realuzacja zlecenia, i coś ci tam wyjdzie. Np jak musisz dojechac do klienta i wydać na paliwo 100 zl to nie weźmiesz 50 bo bedziesz z miejsca stratny 50 a dochodzi jeszcze amortyzacja sprzętu który się zużywa i czas jaki na to przeznaczasz.
    Np na urodzinach robisz 1000 zdjęć w 5h i poświęcając potem w domu czas na przebranie kadrów i obrobienie np 500 ktore ci zajmie np kolejne 10h załóżmy ze liczysz stawkę godzinowa 12zl to już masz 180zl za same 15h pracy + np procent zużycia migawki aparatu załóżmy że migawka ma żywotność 150 000 a koszt wymiany to 800 zł czyli +6zl koszt dojazdu 50zl i już wychodzi ci jakieś 236zł i to przy założeniu że pracujesz na czarnucha bez placenia podatków i innych kosztów zwiazanych z prowadzeniem działalności. A masz jeszcze koszty w postaci zużycia innych sprzętów jak np lampy błyskowe.
    Tak naprawdę jaki bedziesz miał zarobek to zależy tylko od ciebie tylko musisz mieć świadomość tego że sprzęt kosztuje i się zużywa a podejmując się zlecenia też masz koszty które musisz uwzględnić i dopiero po oszacowaniu kosztów mozesz mówić o zarobku. Każdy ma inne koszta i inne wymagania więc musisz sobie sam to wyliczyć.

  • lajdos
    Re: Sony czy Canon? 04.12.2016, 20:51

    ac_dc
    lajdos
    Wybierając między a7 i 6d raczej kierował bym się w stronę 6d canona ale mogąc dołożyć do a7 II wolał bym sony ze względu na stabilizację a dokupując np sigmę mc-11 można spokojnie korzystać ze szkieł sigmy z lini art z bagnetem canona oraz można spokojnie pracować z większością ww szkieł canona czyli teoretycznie nawet jeżeli wybierzesz 6d i rozbudujesz szklarnie pod canona nie zamknie ci to drogi do przejścia w przyszłości na sony chyba że rozbudujesz system c o inne akcesoria i nie będziesz się chciał pozbywać np lamp błyskowych na canonowską stopkę :p

    Małe sprostowanie, bo ktoś już sprawdzał, że adapter działa tylko ze szkłami sigmy.

    Cytuję: "MC-11 jest konwerterem tylko do obiektywów SIGMY. Jest to wspólne dzieło SIGMY i SONY. Korzysta z oprogramowania obiektywu i jest do niego zoptymalizowany" także o szkłach Canona do MC-11 raczej zapomnijmy. A jest tak dlatego, że podmienia soft a nie jestem interfejsem jak metabones.

    Nie wiem kto sprawdzał i twierdzi ze mc11 działa tylko z obiektywami sigmy ale Jason Lanier w ostatnich tygodniach wstawił co najmniej kilkanascie filmów testujac różne szkla canona na a7r II i a6300 między innymi podpinając je pod mc11 i jedyna różnica jest taka że ze szkłami sigmy działa automatyczne ustawianie ostrości na oku a ze szklami canona nie ale w zasadzie wszystkie inne tryby af działają dobrze. Czyli arty dają te same możliwości pod względem dostępności trybów af co natywne szkła sony a przy szklach canona nie masz chyba tylko 2 trybów czyli eye detection i funkcji af z podgladem focuspeaking z tym drugim nie jestem pewien ale tak to zrozumiałem wczesniej ogladajac te testy.

    image

  • lajdos
    Re: Sony czy Canon? 04.12.2016, 03:14

    Wybierając między a7 i 6d raczej kierował bym się w stronę 6d canona ale mogąc dołożyć do a7 II wolał bym sony ze względu na stabilizację a dokupując np sigmę mc-11 można spokojnie korzystać ze szkieł sigmy z lini art z bagnetem canona oraz można spokojnie pracować z większością ww szkieł canona czyli teoretycznie nawet jeżeli wybierzesz 6d i rozbudujesz szklarnie pod canona nie zamknie ci to drogi do przejścia w przyszłości na sony chyba że rozbudujesz system c o inne akcesoria i nie będziesz się chciał pozbywać np lamp błyskowych na canonowską stopkę :p

  • lajdos

    powiedzmy że częściowo zgadam się z AC_DC

    Jeżeli się chociaż trochę orientujesz w pracy z kolorem to uzyskanie takiej samej kolorystyki z jakiego kolwiek body którego kolwiek producenta to nie problem za to plastyka i mikro kontrasty to już bardziej kwestia szkieł niż sensora rejestrującego obraz czyli teoretycznie sony może mieć znaczną przewagę dzięki dostępnym adapterom z AF bo nie ogranicza cię do szkieł jednego systemu, do szkieł canona jest już sporo całkiem nieźle działających adapterów do szkieł nikona jest fotodiox który niestety zaliczył całkiem mocną wpadkę w ogóle nie działając i kasując a6300 Jasona Laniera ale jest zawsze szansa że za jakiś czas sigma albo jakiś inny producent wypuści coś bardziej sprawnego. No i pozostaje też fakt że te adaptery raczej się sprawdzają tylko na najnowszych puszkach z detekcją fazy czyli a6300 w górę i a7 II i A7r II

  • lajdos
    Re: wymiana D750 na D3x 30.11.2016, 06:18

    Co do af jakoś nie jestem przekonany żeby w d810 działał gorzej, na co dzień korzystam z d750 a na roudshow porównywalem pare razy pracę obu i nie dostrzegłem różnicy w skuteczności i szybkości za bardzo ale oczywiście mogę się mylić bo to tylko subiektywne odczucie.

  • lajdos
    Re: wymiana D750 na D3x 27.11.2016, 20:57

    Hacz nie wiem jak dla ciebie ale majac do wyboru d3x a d810 wybral bym d810 a miedzy d750 a d3x wybrał bym d750. Ale sprzęt dobiera się pod własne potrzeby. Jezeli wystarcza ci natywne iso1600 to twój wybór.

  • lajdos
    Re: wymiana D750 na D3x 27.11.2016, 00:07

    Hacz może po prostu lepiej podszkolic się z robienia odrazu większej ilosci dobrych kadrów niż inwestować w sprzęt? Po co zajeżdżać aparat robiac na ślubie 6000 zdjęć z czego oddasz 1/10 ? Sam ciągle darzę do lepszych efektów już na poziomie aparatu i wychodzę na tym coraz lepiej bo zamiast łapać klientów którzy chcą dużo i tanio zaczynam łapać tych którzy chcą po prostu dobrze i unikatowo a to są inne pieniądze.

  • lajdos

    Kolory kolego można uzyskać takie same na każdym body nie ważne jakiego producenta wybierzesz ale ze względu że zamierzasz pracować na starych manualnych szklach to szukał bym na twoim miejscu bezlustra sony albo fuji.

  • lajdos
    Re: wymiana D750 na D3x 26.11.2016, 16:20

    Ja bym swojego d750 obecnie na nic innego nie wymieniał ewentualnie dokupił bym zamiast zapasowego d7100 np d810 ale raczej czekam aż nikon wypuści jakiegos sensownego bezlusterkowca żeby miec drugie lekkie body na zapas. Ale co ja tam wiem :-) każdy powinien dobierac sprzęt pod swój styl pracy.

  • lajdos

    Szukaj na portalach aukcyjnych i grupach na fb. O optykę raczej się dba zwracaj tylko uwagę na to żeby szkła nie były porysowane.

  • lajdos

    za 400-500zł możesz kupić yongnuo yn-50mm f1.8 do nikona ale wolał bym raczej dołożyć do nikkora za 700-800 zł możesz spokojnie znaleść używanego ewentualnie nikkora 35mm 1.8 wersje DX też spokojnie znajdziesz do 700zł ale to już trochę szersze szkło.

  • lajdos

    Małe ostrzeżenie dla wszystkich zainteresowanych tym adapterem radze dobrze przemyśleć dobrze jego zakup bo potrafi uszkodzić aparat
    Przetestował do ostatnio Jason Lanier w swoim najnowszym filmiku i niestety ten adapter usmażył mu a6300
    poniżej link do jego testu adaptera.

    image

  • lajdos

    Zgadzam się z terelem :-)

  • lajdos

    Zrob zdjęcia tych szkieł i je wstaw to mozna będzie coś więcej o nich napisac albo napisz z jakim aparatem były używane wcześniej i czy oba mają ten sam bagnet, zakładam po ogniskowych że zapewne mają ten sam.
    Co do bagnetu szkieł obstawiam ze najprawdopodobniej to bagnet alpha minolty bo tamron chyba nie robił szkiel na bagnet minolta md ale pewności nie mam a jeżeli to bagnet a to adaptera do canona raczej nie znajdziesz, przynajmniej nie ostrzacego na nieskończoność bo roznica w odległości flanszy jest tylko 0,5mm . Musiał byś mieć jakies slt sony alpha żeby to podpiąć i nawet nie potrzebował byś adaptera ewentualnie jakieś bezlustro sony + adapter na bagnet a.
    Oczywiście moje rozważania na ten temat są tylko domyslami i tylko po dostarczeniu dodatkowych bardziej precyzyjnych informacji można je potwierdzic :-).

  • lajdos

    Musisz wiedziec na jaki bagnet są te obiektywy i kupić odpowiedni adapter (przejściówke) zapytaj się ojca z jakimi aparatami używał tych szkieł albo podaj kompletne oznaczenie obiektywów.

  • lajdos

    Konkluzja jest jedna jak wybieracie sprzęt zróbcie sobie listę własnych potrzeb i dobierajcie sprzęt taki który w największym stopniu spełnia wasze wymagania a to co piszą ludzie na forach traktujcie tylko jako wskazówkę w drodze do wyboru właściwego sprzętu. Negowanie jednego albo drugiego systemu generalnie to bzdura bo coś co jest wadą dla jednej osoby dla drugiej będzie zaleta. Mówmy o swoich odczuciach ale nie uogulniajmy, jeżeli coś się sprawdza albo i nie piszmy ale nie twierdzmy że osoba której coś polecamy albo odradzamy będzie miała takie same odczucia.

  • lajdos

    ~uszanowania
    lajdos
    Co do baterii skoro tak intensywnie fotografujesz że jedna bateria starcza ci na tydzień to coś czuję że ta z bezlustra spokojnie starczyla by ci na pół tygodnia.

    Na jednej baterii Canona 6D z manualnym szkiełkiem można zrobić ~5000 zdjęć. Ze stabilizacją i AF na luzie wchodzi 2500 fot. Sony A7 max jaki mi wyciągnął to ~500 fot, w większości przypadków w połowie sesji skomlał o podmianę akumulatora, Samsung NX starczał na dwa dni focenia, Fuji X100 (chociaż to kompakcik) zdychał w połowie dnia.

    Zgadzam się z tym, że warto wybierać systemy pod własne oczekiwania, irytuje mnie tylko wychwalanie systemów bez luster jako leku na wszelkie zło, w przypadku kiedy większość zalet tych sprzętów jest widoczna jedynie na papierze, a kwestia wagi i mobilności, zwłaszcza w przypadku pełnoklatkowych konstrukcji w ogólnym rozrachunku jest pomijalna z uwagi na peryferia - przejściówki, baterie, ładowarki i sam rozmiar obiektywów.

    Na ten moment najlepszym systemem bez luster jest Fuji X, z racji świetnych szkiełek, bardzo dobrych matryc i kapitalnej ergonomii, jednak temat eksploatacji jest dalej problematyczny z uwagi na autofokus i krótki czas życia na baterii.

    Powiem tak wolę zrobić na jednej baterii 500 dobrych zdjęć niż 5000 które będę musiał przejrzeć i obrobic żeby wybrac 300 dobrych. Ot przyklad robilem repo z chrztu dla przyjaciół wspomagalem się liveview do szybkiej kontroli wb i ekspizycji zdjecia dom kościół restauracja od 10 do 16 w sumie 400 fotek, odpadu i powtorek jest ze 100, aku w nikonie d750 padł po 350 fotkach (jest sprawny w 100% i był w pełni naladowany). Robiąc normalnie zapewne materialu było by 3-4x więcej a odpadu 2/3. w lr Robię drobne korekty bo większość parametrów mi odpowiada do tego standardowy profil z checkera i moje default w lr i fotki są gotowe na jutro. Wiec jak widzisz 5000 fot na jednym aku do mnie nie przemawia wcale bo przy moim obecnym systemie pracy to bajka.

  • lajdos

    @uszanowanie jak zwykle kłania się czytanie ze zrozumieniem!
    Nigdy nigdzie nie napisałem że stare szkła się do niczego nie nadają tylko że nowsze konstrukcje są lepsze bo mają mniej wad optycznych, nowsze powłoki i są przede wszystkim robione pod matryce o większej rozdzielczości więc przenoszą bardziej szczegółowy i ostrzejszy obraz!

    Spaprane kolory jest trudniej edytować bo na każdą sesję trzeba latać z checkerem? hymm nie nie trzeba latać jak się nie chce miec idealnego odwzorowania tylko dobre wystarczy dobrze zrobić sobie ze 2 w miarę uniwersalne profile. Jak chcesz mieć idealne kolory robiąc lustrem i tak musisz latać z checkerem na sesje.

    Co do baterii skoro tak intensywnie fotografujesz że jedna bateria starcza ci na tydzień to coś czuję że ta z bezlustra spokojnie starczyla by ci na pół tygodnia.
    Telefon, zapewne też zamiast smartfona którego nieraz trzeba ładować ze 2 razy na dzień przy intensywnym użytkowaniu masz jakąś starą Nokię w której bateria starcza na 2 tyg ?
    Skoro mogę ładować telefon raz albo 2 razy na dzień to mogę i ładować baterię w aparacie albo nosić 2-3 na wymianę albo powerbanka którym mogę też doładować telefon. Ja nie jeżdżę na tydzień w miejsca gdzie nie ma dostępu do pradu więc dla mnie to nie problem a do lustrzanki i tak mam zapasowe baterie które wymieniam przy intensywnym fotografowaniu od rana do nocy to co za różnica czy wymienie aku raz czy 3 razy dla mnie żadna.

    Koniec końcu sprzęt dobiera się pod własne potrzeby i styl pracy. Systemy bezlusterkowe jak i lustrzanki mają swoje wady i zalety i to od użytkownika zależy która wada albo zaleta jest bardziej istotna.
    Na koniec dodam że nigdy nie negowalem sensu fotografowania lustrzankami i nie uważam i nigdy nie uważałem że są to gorsze aparaty od bezluster ale też nie uważam że są lepsze mają po prostu inny zestaw wad i zalet który do mnie mniej przemawia po prostu. Moje opinie są formułowane na podstawie mojego doświadczenia i upodobań inni użytkownicy forum mogą je brać pod uwagę albo i nie. Sam nigdy nie traktuje żadnej opinii z jakiego kolwiek forum jako jednej i jedynej prawdy objawionej bo za przeproszeniem ale większość z nich pomaga tylko i wyłącznie ustawić sobie listę rzeczy na które warto zwrócić uwagę wybierając sprzęt a które trzeba zweryfikować samemu!

  • lajdos

    Czasami wydaje mi się że ludzie na siłę sami sobie komplikują życie tylko dlatego bo mogą :-)
    _PW_ tak zagalopowales sie.
    Co do evf to większość ludzi ciągle nie rozumie jego jednej podstawowej zalety czyli tego że sprawia że nie klepiesz masy powtórek bo łatwo możesz kontrolować poprawność wszystkich parametrów nawet nie zerkajac na wskazania swiatlomierza i na bieżąco kontrolujesz poprawność balansu bieli co tak naprawdę sprawia że zamiast siedzieć przy kompie wywołując rawy robisz tylko drobne korekty i masz więcej czasu na samo fotografowanie.

    Brenner jak uważasz że przy sony nie ma tego co jest dla ciebie niezbędne do wygodnego fotografowania to wróć do lustrzanki ale pilnuj się tego by nie wpaść w szał posiadania sprzętu bo często się okazuje że forograf nie wykorzystuje nawet polowy tego co ma w torbie.

NAJCZĘŚCIEJ ODPOWIADAJĄ