Najlepsze źródło wiedzy o fotografii dla pasjonatów i profesjonalistów – poradniki, inspiracje, testy sprzętu i blogi fotografów.

ZAŁÓŻ BLOGA

lajdos

lajdos
  • Jest z nami od:
    więcej jak rok
  • Napisał:
    650 postów na forum
  • Profil odwiedzano:
    0 razy

Mężczyzna, 32 lata, Olsztyn

O SOBIE:

Tak naprawdę to Paweł Perzyna - Pasjonat, Entuzjasta fotografii,miłośnik nowinek technicznych w szczególności tych fotograficznych, w fotografii uwielbiam bokeh, ostrości i nie ostrości rzeczy oczywiste i nie oczywiste. Lubie kolor i mocne kontrasty ale tak naprawdę kocham szarości.

MOJE POSTY NA FORUM

  • lajdos

    Czy ktoś z użytkowników tych lamp orientuje się czy da się pod nie podłączyć powerbanka żeby działał jak dopałka i dodatkowe źródło zasilania ?

  • lajdos

    nikon d7200/ d7100 o wiele lepsza opcja. pierwsze używane można spokojnie znaleźć do 3500zł z nie dużym przebiegiem a drugie w tym budżecie można kupić nowe. Z innych marek to np fuji xt10, sony a6000, Pentax k70 i tak można wymieniać z każdej firmy co najmniej jeden albo 2 modele patrząc tylko po cenie. Bo różnice są nie wielkie.

  • lajdos

    Po 3 wymianie ja bym żądał zwrotu pieniędzy bo co pół roku bujanie się z wymianą monitora to strata czasu i pieniędzy.

  • lajdos

    I dlatego lepiej nie być beta testerem sprzętu ☺ sam od pół roku używam eizo i może nie ma 27 cali ale daje rade i jest 0 problemu. Jednak specjalistyczny sprzęt to specjalistyczny sprzęt.

  • lajdos

    Cała problematyka w doradzaniu co wybrać zawsze polega na tym że każdy fotograf powinien dobierac sprzęt do swoich potrzeb i nie ma tak naprawdę lepszej opcji niż pójście do sklepu albo na jakies targi/roadshow i przetestowaniu osobiscie paru modeli. Obocnie jakość zdjęć z różnych puszek mocno od siebie nie odbiega i największe różnice są w ergonomi i ewentualnie w jakości ukladu af albo jakości obrazu na wysokim iso ale w tym ostatnim największą różnice robi wielkość matrycy i chyba nie trzeba tłumaczyć ze im wieksza fizycznie matryca tym lepszy i mniej zaszumiony obraz na wyższych wartościach.

  • lajdos
    Re: portret w macro 03.03.2017, 19:32

    Hacz jasne że się nada a dodatkowo będziesz mógł robić zdjęcia szczegółów jak np same oko itp.

  • lajdos
    Re: Canon 100d czy 700d 28.02.2017, 21:34

    ja w doborze aparatu kieruje się całokształtem sprawdzam czy system ma wszystko to co jest mi potrzebne do szczęścia oraz ergonomią czy będzie mi się wygodnie korzystało ze sprzętu. Sprzęt generalnie dobiera się do swoich potrzeb a jak ich nie znasz to kup najtańszy najprostrzy i najlepiej używany żeby okreslić czego ci w nim brakuje potem sprzedaj i zainwestuj w coś konkretniejszego. Ewentualnie możesz poszukać różnego rodzaju imprez typu road show produucentów albo pojechać na jakieś targi i potestować różne sprzęty.

  • lajdos
    Re: Canon 100d czy 700d 28.02.2017, 14:26

    A ja napiszę tylko tyle że jeżeli ktoś zaczyna obecnie przygodę z fotografią to nie ma lepszej opcji niż bezlusterkowiec.
    1. W wizjeze elektronicznym odrazu widzisz jaki wpływ na ekspozycje ma zmiana poszczególnych parametrow.
    2. Są mniejsze i chętniej się je zabiera ze sobą na spacery i różnego rodzaju wycieczki.
    3. Jak się nie ma dużo kasy można kupować stare radzieckie manualne szkła za grosze i się nimi bawić.

    Nie twierdzę oczywiście że lustrzanki są gorsze ale są mniej intuicyjne a dla mnie osobiście kupno lustra z pulapu poniżej 3000 to bezsens bo zazwyczaj oferują o wiele mniej niż jaki kolwiek bezlusterkowiec do 3000.

    No i na sam koniec dochodzimy jeszcze do problematyki szkieł. Bez dobrej optyki nie zrobisz dobrego zdjęcia to szkło robi największą różnice a dobre szkla nie zależnie od systemu kosztują dużo! Dlatego zastanów się czy nie lepiej kupić dobry zaawansowany kompakt z dużą matrycą i dobrym jasnym obiektywem bo jakość zdjęć będzie o wiele lepsza niż z takiego 100d albo 700d z tanim kitem.

  • lajdos

    X100 zależy która wersja co najmniej 2 powinny się mieścić w budżecie. A co do sony rx100 i olka to kwestia potrzeb jeżeli chodzi o szumy na wyższych iso jeżeli zamierzasz robić zdjęcia głównie w dobrych warunkach oświetleniowych to jak najbardziej oba się sprawdzą co do pozostalych musisz pamiętać ze większą matryca da ci lepszą jakość obrazu na wyższych czulosciach więc wybór to kwestia potrzeb olek na pewno będzie miał tą przewagę że będziesz miał możliwości podpinania w przyszłości jasniejszych szkieł a co do sony e to szkieł jest już sporo ale to głównie optyka z wyższej półki i faktycznie nie są tanie ale za to matryca apcs da ci mniejszego cropa jak będziesz chciał podpiąć jakąś starą manualną optykę a poza tym do sony są adaptery przynoszące af ze szkieł canona chociaż modele w których to działa dobrze to a6300,a6500, a7II, a7r, a7r II a to są raczej modele poza twoim budżetem no i sam adapter to koszt szkła klasy 50mm 1.8 albo wyższy. A co do fuji jak ci nie leży xt10 to zastanów się nad np. Xe2. Ale patrząc pod kontem calosciowym na system i możliwość rozwoju w przyszłości sony jest na tą chwilę chyba najbardziej kompletnym systemem, patrząc nie tylko na puszki i szkła ale też na inne akcesoria typu wyzwalacze lampy itp itd. Co może teraz nie jest dla ciebie istotne ale w przyszłości może być.

  • lajdos

    kwestia tego czy zależy ci na wymiennej optyce czy nie, ja rozważył bym jeszcze fuji np xt10 albo z kompaktów fuji z serii x100

  • lajdos
    Re: Obiektyw do 2 tys 27.02.2017, 20:41

    zgadzam się z Haczem Sigma 18-35 art to jedno z najlepszych szkieł pod dx na rynku a w tym budżecie możesz co najwyżej rozważyć jeszcze tamrona albo sigmę 17-50 f2.8, ewentualnie zainwestować w nikkora 35mm 2.D + 50 1.8g

  • lajdos
    Re: Lustrzanka do 4 tys. 27.02.2017, 01:40

    Sam używam d7100 i d750 i to są dobre aparaty co nie zmienia faktu że do fotografii o której pisałeś na wstępie bezlusterkowce mogą się spisywać lepiej bo
    1. Elektroniczny wizjer daje ci na żywo podgląd jak wyjdzie zdjęcie zanim je zrobisz w lustrzance robisz testowe i lampisz się w wyświetlacz czy ekspozycja jest poprawna czy trzeba skorygować balans bieli itp itd.
    2. D7100 nie ma w live view podgladu ekspozycji na żywo więc nawet jak odpalisz podgląd to nic ci on nie daje czyli wracamy do ptk1

    Największe zalety jakie ma ten aparat to calkiem niezły układ af, dwa sloty na kartę i dobrą dostępność obiektywów łącznie z tymi na śrubokręt.
    Bezlusterkowce to nie mniej zaawansowane aparaty pod wieloma względami dorównuje albo i przewyższają lustrzanki ale też nie są pozbawione wad kwestia tylko jakie potrzeby ma użytkownik a wybieranie lustrzanki tylko po to by poznawać jej braki i rzeczy które irytują to lekka głupota po to jest postęp i ułatwienia żeby nie robić różnych rzeczy dookoła jak mozna iść na wprost chyba że ktoś lubi.

  • lajdos
    Re: Lustrzanka do 4 tys. 26.02.2017, 19:06

    A dlaczego akurat lustrzanka? Nie powiem d7100 to dobry aparat jak zresztą obecnie każdy w tej cenie, co akutat ma d7100 co ci jest niezbędne a nie mają inne aparaty z innych firm? Czemu np nie jakiś canon, albo fuji, Olympus, sony czy pentax. Zastanawia mnie poprostu pęd ludzi do lustrzanek jak na rynku jest wiele innych konstrukcji dających tą samą albo i lepszą jakość obrazu które są łatwiejsze w obsłudze mniejsze i poreczniejsze. A na aparat i tak zawsze trzeba patrzeć przez pryzmat body + dobre szkło. Dobre Obiektywy nie są drogie dlatego że tak sobie tylko wymyślił producent ale dlatego że mają kolosalny wpływ na jakość obrazu. Chcesz dokonać dobrego zakupu to zastanów się jakie akcesoria będą ci przydatne jakie obiektywy będą cię teraz interesowały i jakie inne rzeczy w przyszłości mogą ci się przydać. A jeżeli nie planujesz w przyszłości inwestować to szukaj lepiej dobrego zaawansowanego kompaktu z dużą matryca.

  • lajdos

    Nie jestem jakimś wielkim specem i wiem ze wielkość źródła światła ma znaczenie jeżeli chodzi o miękkość światła ale odległość tego źródła też jeżeli ustawisz soft 90cm w odleglosci 90cm od obiektu uzyskasz zblizony efekt na obiekcie co przy sofcie 180cm ustawionym 180cm od obiektu i chodzi mi tylko o miękkość światła bo rozproszenie będzie inne oczywiście. Jeżeli piszę brednie to niech ktos mnie poprawi. Dodam tylko ze używam parasola 180cm z rx400 i w plenerze bez 2osoby jest ciężko. Chyba że faktycznie lubisz taszczyc ze sobą wór piasku.

  • lajdos

    Poszukaj samsunga pro+ białego dobre karty w niczym nie ustępują sandiskowi a są tańsze, używam jednych i drugich i z żadnymi nie mialem przez 2 lata problemu, a kolega tych samsungow tylko w wersji micro używa do kamerek sportowych i też sobie je chwali. Sd jest tylko nieraz ciężko znaleźć.

  • lajdos

    Metropol tylko zdecydowana większość ludzi decydujących się na lustrzanke entry level prawie nigdy nie wychodzi poza kitowy obiektyw :-) myśląc że skoro profesjonaliści używają lustrzanek to znaczy że są najlepsze a nie biorą pod uwagę że profesjonaliści 1 posiadają sporą wiedzę 2. używają dobrych szkieł na które większości ludzi nie stać bo jak ktoś kupuje lustro za 1200 zł nie kupi obiektywu np sigmy art za 3000zł

  • lajdos

    Terel dobrze prawisz polać mu :p
    A tak na poważnie najpierw wiedza i praktyka a potem inwestycje a tak jak wielokrotnie kuba pisał tu na forum obecnie nie ma złych aparatów a ja dodam że jest tylko brak wiedzy i umiejętności.

  • lajdos

    Żeby muc doradzić to najpierw trzeba wiedziec do czego ci jest potrzebny aparat i jaki jest twój poziom zaawansowania i na ile chcesz się zaangażować w robienie zdjęć sam zakup lustrzanki nie zagwarantuje ci ze zdjęcia ktore robisz będą lepsze od tych które teraz np robisz telefonem albo jakąś tanią małpka. Droższy aparat daje tylko taką możliwość, ponieważ możesz: podpiąć lepsze szkła, masz zapis RAW, bardziej ergonomiczny korpus, możliwość ustawień parametrów pół automatycznie albo manualnie czyli tryby PASM, a aparaty z większą fizycznie matryca dają lepszą jakość obrazu na wyższych czeluściach iso (czyli w słabszych warunkach oświetleniowych mniej szumią).
    ludzie na rynku są inne opcje niż tylko duża toporna lustrzanka z kitem a jak sama nazwa sugeruje obiektywy kitowe sa do kitu. Są zaawansowane kompakty z dobrym jasnym obiektywem duża matryca i gwarantujące taką samą jakość obrazu jak lustrzanka np fuji z serii x100 albo bardzo drogi pelnoklatkowy sony rx1, są bezlusterkowce wszelkiej maści zaczynajac od micro 4/3 poprzez fuji z apsc konczac na sony z matryca ff. Aparat to narzędzie a nie magiczne pudełko ktore zagwarantuje że jak wyda się na nie wiecej kasy to będzie sie robiło lepsze zdjęcia aparat to zestaw fotograf,body,obiektyw przy czym można mieć stare body a i tak robić lepsze zdjęcia niż gość z furmanka kasy walizka drogich obiektywów i body z gornej półki ale nie majacego zielonego pojęcia jak wykorzystać 5% możliwości tego zestawu!
    Moja podpowiedz jest prosta zastanow się czy bedziesz kiedyś chciała wymieniac i dokupowac inne obiektywy oraz czy chcesz mieć ten sprzęt zawsze przy sobie
    odpowiadając nie/tak to bierz dobry zaawansowany kompakt w cenie lustrzanki,
    tak/tak kup bezlustro
    tak/nie bierz lustro.

  • lajdos

    Ogólnie jakością obrazu a7 będzie znacznie lepszy od wyżej wymienionych kwestia tylko doboru dobrego szkla a te tanie nie będzie. Poza tym to konstrukca z konca 2013r wiec to nie przepaść mimo wszystko. Aparat sie dobiera pod swoje potrzeby i możliwości finansowe to tylko środek do uzyskania pożądanego efektu kupno drogiego aparatu nie zagwaratnuje uzyskania lepszego efektu, zainwestuj w wiedzę a może się okazać że tym co masz zrobisz lepsze zdjęcia niż tylko inwestujac w nowy sprzęt. A aparat to body i obiektyw wydasz masę kasy na body i kupisz slabe szkło i bedziesz mieć słabsze efekty niz przy dobrym szkle i tanszym body.

  • lajdos

    ja po prostu używam drugiego slotu na karty jako backup i nie używam większych kart niż 32gb w ten sposób np repo mam na 3-4 kartach (x2 backup)

  • lajdos
    Re: Sb900 vs Stroboss 60n 02.02.2017, 03:12

    Do sb900 nie mam odniesienia ale mam dwa strobossy 60n od 2 miesiecy i jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jakością wykonania i funkcjonalnoscia tych lamp do tej pory używałem lamp yn i pomimo iż sie sprawdziły dla mnie to myślę ze quadralite to dużo lepszy wybór oczywiście też nie pozbawiony wad ale raczej kosmetycznych takich jak dosyć ciężko obracajacy się palnik albo kolejność trybów i np brak możliwości wyłączenia w menu możliwości wyboru wyzwalania przez fotocele zmieniajac tryb trzeba przeskoczyć przez parę trybow ale jak już wspomnialem to kosmetyka do ktorej mozna się przyzwyczaić :-)

  • lajdos
    Re: canon 6d vs nikon d610 28.01.2017, 02:06

    Kaszotto sory nie miałem nigdy okazji fotografować d3 ale z pośród pozostałej 3 d750 ma napewno najlepszy af, a tak poza tym to też wiele zależy od szkieł jakich się używa :-).

  • lajdos
    Re: canon 6d vs nikon d610 27.01.2017, 20:26

    D3 to już trochę leciwa matryca obrazek z niej do najgorszych nie należy ale jakościowo d750 będzie się najlepiej spisywał, jeżeli rozwarzasz 6d i d610 to tu nie ma jakiejś znacznej różnicy. Jeżeli już chcesz zmieniac system to ja bym celował w d750 jak nie to bierz 6d, z ww puszek d750 ma chyba najlepszy af.

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 24.01.2017, 00:02

    Używam sam nikonow ale jak bym miał używać tylko amatorsko na spacerach i rodzinnych wypadach to wybrał bym jakiegoś bezlusterkowca albo porządny kompakt z dużą matryca i jasnym szklem. Np coś w stylu fuji x100 z kompaktow albo z bezluster, fuji xt10 albo coś z sony ewentualnie micro4/3. W lustrzanki bym się nie pakowal bo obsluga bezluster jest owiele prostrza i bardziej intuicyjna w doborze parametrow dzieki evf. Mankamentem sa jedynie ceny ale fakt jest taki że za dobre rzeczy w lustrach swoje też trzeba wyłożyć .

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 23.01.2017, 14:36

    Hacz są jeszcze tryby pół automatyczne które sa przydatne a co do używania flasha to domyślam się że chodziło ci o wbudowany bo żeby błyskać też trzeba posiadać jakieś minimum wiedzy :-)

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 23.01.2017, 02:52

    Fotografia sama w sobie to malowanie światłem wiec nie ważne czy to będzie telefon z aparatem czy lustrzanka za 20 tyś w każdym przypadku mozesz się bawić to tylko kwestia umiejętności, droższy sprzęt jeżeli się zna jego wady i zalety może ułatwić uzyskanie lepszego efektu. Poświęć wiecej czasu na zdobywanie podstawowej wiedzy na temat fotografii ktora cię interesuje i po czasie bedziesz wiedział jaki sprzęt będzie dla ciebie przydatny. Z mojej strony doradze tylko tyle że napewno przydatne będzie to żeby aparat miał tryby PASM czyli pół automatyczne i manualne żeby mieć lepszą kontrolę nad ekspozycja i zapis RAW i dodatkowo polecam zaopatrzyć się w statyw. Zalety jakie dają potencjalnie nowsze modele w typach fotografii które podałeś są raczej mało znaczące może poza lepszą rozpiętościa tonalna. A na aparat musisz patrzeć pod kątem zestawu szkło + body to sie tyczy i kompaktów jak i aparatów z wymienna optyką bo są zestawy lepsze i gorsze.
    Jak to Kuba często tu powtarza obecnie nie ma złych aparatów! Ja dodam od siebie że jest tylko brak wiedzy jak ich używać.

  • lajdos
    Re: aparat za ok 5 tys zl 19.01.2017, 13:56

    Żadna opcja w aparacie nie zrekompensuje ci braku wiedzy chcesz robić lepsze zdjęcia to zainwestuj czas albo czas i pieniądze w wiedzę.
    Do fotografii rodzinnej raczej duży zoom ci nie jest potrzebny zazwyczaj wystarcza zakres ogniskowych 24mm-70mm albo 24-120mm ja bym brał sony rx100 albo brał bezlusterkowca np fuji xt10 albo olka omd em10 mk2

  • lajdos
    Re: Nikon D7100 czy Sony A6000 19.01.2017, 13:41

    Bezlusterkowce są bardziej intuicyjne jeżeli chodzi o dobieranie parametrów ekspozycji. Co do cen szkieł to powiem tak za te naprawdę znakomite nie ważne cze kupisz sobie aparat z logo c,n,p,s,f,o to i tak zabulisz furmanke kasy. W c i n jest dostępnych dużo starszych szkieł poza tym dla nich robiło i robi też dużo producentów niezaleznych które też są ciągle dostępne. Wiec można czasem dosyć tanio wychaczyć coś w dobrej cenie lepszego od standardowego kita.
    Jeżeli chodzi o sony to są opcje które pozwalają na korzystanie z dobrodziejstwa np szklarni canona i obecnie nawet szklarni nikona ale żeby np działał w miarę sensownie af musiała byś zainwestować minimum w a6300 a adaptery same w sobie kosztują tyle co standardowa 50 1.8 i to te adaptery z dolnej półki bo z górnej potrafią kosztować tyle co np nikkor 50 1.4g albo nikkor 85 1.8g. A w co lepiej zainwestować to już zależy na czym ci najbardziej zależy efekty możesz uzyskać identyczne obiema konstrukcjami, tylko do jednego bedziesz potrzebowała kieszeni akumulatorów a do drugiego torby podróżne. Z własnego doświadczenia napiszę tylko tyle że na wakacje i wycieczki lepiej mi się zabieralo i fotografowało bezlustrem niż lustrzanką, chociaż jak bym nie miał ze sobą dwójki dzieci to nie robiło by mi to większej różnicy.

  • lajdos

    Obiektyw Sony FE 16-35 mm f/4 Zeiss Vario-Tessar ZA OSS, rozumiem że skoro nie piszesz to budżet nie jest istotny :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 15:00

    ac_dc
    lajdos
    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

    No może niekoniecznie "dużo lepszym" ;) Jeżeli nie potrzebuje 1/8000 to nawet nie ma co się zastanawiać, lepiej 6D niż 5 d mk II - lepszy AF, nowsza matryca, gps, WIFI - bardzo przydatna sprawa, w studiu i w plenerze, laptop/tablet (te sprawy). Jeśli załozymy, że nikt nie będzie aparatem rzucać, topić w wodzie i strugach deszczu to się sprawdzi ;)

    Co prawda to nie moje doświadczenie ale kolegi i niestety stwierdził ze 5d mk II w studiu u niego się spisuje o wiele lepiej niz 6d :-) ale jak już pisalem to nie moja opinia ja pracuje na nikonach :-) a jak aparat ma się przewinąć na zajeciach przez wiele rąk to lepiej żeby był bardziej wytrzymaly :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 02:03

    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 15.01.2017, 11:12

    Nikon d810, nikon d750, canon 5dsR, canon 5d mk3 i mk4, sony a7r i a7r mk II, sony a7, do tego jeszcze różne inne phase one, pentax, hasselblady, fuji itp itd.
    A tak poważnie to biorac sie za szkolenie dzieciaków to dobrze by było mieć jakieś podstawy i samemu się przeszkolic i poczytać trochę. Jaką wiedzę można komuś przekazać jak się nie wie jaki trzeba albo jaki mozna dobrać sprzęt do pracy?

  • lajdos
    Re: ministudio w szkole 15.01.2017, 10:49

    Małe te pomieszczenie 3x4 milimetry to będziemy mieli problem :p
    A tak poważnie to,
    1. Tła
    2. Mocowania do teł
    3. Statywy oświetleniowe
    4. Lampy studyje
    5. Modyfikatory do lamp

    I to jest chyba raczej podstawa

  • lajdos

    Ja do d7100 i d750 mam 2 yung nou i się calkiem nieźle sprawują ale ostatnio dokupilem quadralite strobos60 i powiem szczerze strobosy sa rewelacyjne i szczerze mogę ci je polecić. Strobosy sa 3x tansze od np sb5000 i 2x tańsze od sb910 a funkcjonalność mają praktycznie identyczną jak sb5000, lampy są mocne, maja hss i wbudowane wyzwalacze navigator x dokupujesz sterownik i bezproblemowo bez dodatkowych odbiornikow na lampie wyzwalasz radiowo ewentualnie kupując dwie lampy możesz kontrolowa je obie bez dodatkowych nadajników i odbiorników. Lampy są solidnie wykonane chociaż żeby obkrecic palnik trzeba przyłożyć trochę siły ale to nie problem. No i cena lampy sama w sobie to smiech na sali 500zł za tak dobre narzędzie to normalnie rozbój w biały dzień szczerze to za yn placilem więcej a są slabiej wykonane i wyposażenie.

  • lajdos

    Ja bym rozważał olka tylko jako 2 system w posiadaniu albo jak bym się zajmował architekturą i fotografią wnętrz chociaż problemem mógł by być brak szerokości :-) a tak naprawdę to sprzęt trzeba dobierac pod własne potrzeby wiesz co ci nie pasuje w C i co ci się podoba więc szukaj sprzętu który będzie miał te same zalety i zniweluj wady.
    Poza tym canon powoli zaczyna doganiac innych bezlusterkowych graczy wypuścili już m5 który już jest całkiem niezłym korpusem a według plotek niebawem może się ukazać jakaś bardziej uproszczona i tańsza wersja.
    To co mine zniechęca do m43 to jednak crop 2x wiec w tym przypadku faktycznie bardziej bym spoglądał na fuji, sony i obecnie również na canona, no i pozostaje też kwestia dostępności dodatkowych bajerów jak lampy wyzwalacze itp. Gdzie przy canonie chyba nie powinno być żadnego problemu, przy sony jest coraz mniejszy no a olek i fuji chyba jeszcze narazie leżą i kwicza. Zachwyt systemem kończy się wtedy gdy dowiadujesz się że jest coś ci potrzebne a okazuje się ze tego nie ma wiec bym dobrze analizował i sprawdzał wszystkie opcje :-)

  • lajdos
    Re: Ze stabilizacją czy bez? 07.01.2017, 13:58

    Ten drugi z tego co się orientuje nie jest wcale gorszy jest tylko ciemniejsz :-) ale canoniarzem nie jestem wiec pytaj dalej innych :p

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 23.12.2016, 05:05

    Jeżeli nie chcesz kupować dedykowanego futerału do transportu tego typu sprzętu to idz do jakiegos narzedziowego typu praktiker, obi itp i znajdz jakąś dobrze wyglądającą walizeczke kup gompke i tak jak terel napisał wytnij dopasowane miejsce na żarówki najwygodniejsze rozwiazanie bo nie musisz niczym owijac wyglada dobrze i masz szybki dostęp :-)

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 21.12.2016, 07:16

    Hach przy repo ślubnym tym bardziej wole ustawiać samemu wb tylko dlatego że auto wb w tych samych warunkach potrafi nieraz na całej serii w bardzo podobnych warunkach ustawić co innego a pomimo iż rawy dają dużo większe możliwości korekty wb to przy pocharatanum spektrum światła w niektórych energooszczędnych kościołach można uzyskać lepszy efekt jeżeli odrazu się ustawi w miarę dokladny balans niż przy całkowicie rozjechanym. Dodając do tego pstryk checkera i zamiast sleczec przed LR 15h ogarniasz korekty w 2-3h. Im więcej parametrów ustawisz odrazu poprawnie tym mniej później trzeba się grzebać przy kompie chyba że ktoś lubi dlubac w czymś w czym nie trzeba jeżeli się to zrobi raz a dobrze. Używaj rowów a fotografuj tak jak byś robił w jpeg a się okaże że klienci zamiast czekac 2 miesiące na zdjęcia będą je dostawali w max 2tyg.

  • lajdos

    Hacz
    gdybym miał liczyć godzinę pracy po 12zł/h to w zyciu być nie zarobił na życie ;) przy kosztach ZUSu, lokalu itp :)

    ale różne stawki w różnych miastach. Znam fotografów którzy biorą po 50-100zł/ujęcie i nie narzekają na brak pracy, ale znam też takich co za 200zł oddają kilkaset zdjęć z imprezy. oczywiście poziom to przepaść.

    myślę, ze na początek możesz zacząc od symbolicznych stawek, żeby wyrobić portfolio, z czasem jak zobaczysz że masz 8 imprez w miesiącu, do tego sesje indywidualne i jak zobaczysz ile czasu potrzeba poświęcić na wykonanie,obróbkę, przygotowanie i wydruk, wtedy zaczniesz cenić swoją pracę :)

    Hach ja podalem tylko przyklad z tymi 12zl za godzine podkreslajac zreszta że uwzgledniajac tylko czas pracy I sama amortyzacje sprzetu + inne koszty bez podatków i innych państwowych obciążeń nakładanych przez państwo wyjdzie już jakaś konkretna stawka. Żeby doliczyć zus i inne podatki musisz mniej więcej wiedzieć ile robisz zleceń w miesiącu żeby wiedzieć jakie jest oplacalne minimum przy zarejestrowanej działalności. Oczywiście zawsze można walnąć jakąś stawkę z sufitu i się nie przejmować kosztami ale i tak zawsze lepiej jest je znać.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 19.12.2016, 14:10

    Robie w rawach i staram sie nie zapominac o poprawnym balansie bieli bo to przyspiesza wywoływanie rowów. Sposobów jest wiele zaczynając od szarej karty kończąc na włączeniu livewiev i ustawieniu odpowiedniej wartosci w kelvinach.

NAJCZĘŚCIEJ ODPOWIADAJĄ