Najlepsze źródło wiedzy o fotografii dla pasjonatów i profesjonalistów – poradniki, inspiracje, testy sprzętu i blogi fotografów.

ZAŁÓŻ BLOGA

lajdos

lajdos
  • Jest z nami od:
    więcej jak rok
  • Napisał:
    640 postów na forum
  • Profil odwiedzano:
    0 razy

Mężczyzna, 32 lata, Olsztyn

O SOBIE:

Tak naprawdę to Paweł Perzyna - Pasjonat, Entuzjasta fotografii,miłośnik nowinek technicznych w szczególności tych fotograficznych, w fotografii uwielbiam bokeh, ostrości i nie ostrości rzeczy oczywiste i nie oczywiste. Lubie kolor i mocne kontrasty ale tak naprawdę kocham szarości.

MOJE POSTY NA FORUM

  • lajdos
    Re: Lustrzanka do 4 tys. 27.02.2017, 01:40

    Sam używam d7100 i d750 i to są dobre aparaty co nie zmienia faktu że do fotografii o której pisałeś na wstępie bezlusterkowce mogą się spisywać lepiej bo
    1. Elektroniczny wizjer daje ci na żywo podgląd jak wyjdzie zdjęcie zanim je zrobisz w lustrzance robisz testowe i lampisz się w wyświetlacz czy ekspozycja jest poprawna czy trzeba skorygować balans bieli itp itd.
    2. D7100 nie ma w live view podgladu ekspozycji na żywo więc nawet jak odpalisz podgląd to nic ci on nie daje czyli wracamy do ptk1

    Największe zalety jakie ma ten aparat to calkiem niezły układ af, dwa sloty na kartę i dobrą dostępność obiektywów łącznie z tymi na śrubokręt.
    Bezlusterkowce to nie mniej zaawansowane aparaty pod wieloma względami dorównuje albo i przewyższają lustrzanki ale też nie są pozbawione wad kwestia tylko jakie potrzeby ma użytkownik a wybieranie lustrzanki tylko po to by poznawać jej braki i rzeczy które irytują to lekka głupota po to jest postęp i ułatwienia żeby nie robić różnych rzeczy dookoła jak mozna iść na wprost chyba że ktoś lubi.

  • lajdos
    Re: Lustrzanka do 4 tys. 26.02.2017, 19:06

    A dlaczego akurat lustrzanka? Nie powiem d7100 to dobry aparat jak zresztą obecnie każdy w tej cenie, co akutat ma d7100 co ci jest niezbędne a nie mają inne aparaty z innych firm? Czemu np nie jakiś canon, albo fuji, Olympus, sony czy pentax. Zastanawia mnie poprostu pęd ludzi do lustrzanek jak na rynku jest wiele innych konstrukcji dających tą samą albo i lepszą jakość obrazu które są łatwiejsze w obsłudze mniejsze i poreczniejsze. A na aparat i tak zawsze trzeba patrzeć przez pryzmat body + dobre szkło. Dobre Obiektywy nie są drogie dlatego że tak sobie tylko wymyślił producent ale dlatego że mają kolosalny wpływ na jakość obrazu. Chcesz dokonać dobrego zakupu to zastanów się jakie akcesoria będą ci przydatne jakie obiektywy będą cię teraz interesowały i jakie inne rzeczy w przyszłości mogą ci się przydać. A jeżeli nie planujesz w przyszłości inwestować to szukaj lepiej dobrego zaawansowanego kompaktu z dużą matryca.

  • lajdos

    Nie jestem jakimś wielkim specem i wiem ze wielkość źródła światła ma znaczenie jeżeli chodzi o miękkość światła ale odległość tego źródła też jeżeli ustawisz soft 90cm w odleglosci 90cm od obiektu uzyskasz zblizony efekt na obiekcie co przy sofcie 180cm ustawionym 180cm od obiektu i chodzi mi tylko o miękkość światła bo rozproszenie będzie inne oczywiście. Jeżeli piszę brednie to niech ktos mnie poprawi. Dodam tylko ze używam parasola 180cm z rx400 i w plenerze bez 2osoby jest ciężko. Chyba że faktycznie lubisz taszczyc ze sobą wór piasku.

  • lajdos

    Poszukaj samsunga pro+ białego dobre karty w niczym nie ustępują sandiskowi a są tańsze, używam jednych i drugich i z żadnymi nie mialem przez 2 lata problemu, a kolega tych samsungow tylko w wersji micro używa do kamerek sportowych i też sobie je chwali. Sd jest tylko nieraz ciężko znaleźć.

  • lajdos

    Metropol tylko zdecydowana większość ludzi decydujących się na lustrzanke entry level prawie nigdy nie wychodzi poza kitowy obiektyw :-) myśląc że skoro profesjonaliści używają lustrzanek to znaczy że są najlepsze a nie biorą pod uwagę że profesjonaliści 1 posiadają sporą wiedzę 2. używają dobrych szkieł na które większości ludzi nie stać bo jak ktoś kupuje lustro za 1200 zł nie kupi obiektywu np sigmy art za 3000zł

  • lajdos

    Terel dobrze prawisz polać mu :p
    A tak na poważnie najpierw wiedza i praktyka a potem inwestycje a tak jak wielokrotnie kuba pisał tu na forum obecnie nie ma złych aparatów a ja dodam że jest tylko brak wiedzy i umiejętności.

  • lajdos

    Żeby muc doradzić to najpierw trzeba wiedziec do czego ci jest potrzebny aparat i jaki jest twój poziom zaawansowania i na ile chcesz się zaangażować w robienie zdjęć sam zakup lustrzanki nie zagwarantuje ci ze zdjęcia ktore robisz będą lepsze od tych które teraz np robisz telefonem albo jakąś tanią małpka. Droższy aparat daje tylko taką możliwość, ponieważ możesz: podpiąć lepsze szkła, masz zapis RAW, bardziej ergonomiczny korpus, możliwość ustawień parametrów pół automatycznie albo manualnie czyli tryby PASM, a aparaty z większą fizycznie matryca dają lepszą jakość obrazu na wyższych czeluściach iso (czyli w słabszych warunkach oświetleniowych mniej szumią).
    ludzie na rynku są inne opcje niż tylko duża toporna lustrzanka z kitem a jak sama nazwa sugeruje obiektywy kitowe sa do kitu. Są zaawansowane kompakty z dobrym jasnym obiektywem duża matryca i gwarantujące taką samą jakość obrazu jak lustrzanka np fuji z serii x100 albo bardzo drogi pelnoklatkowy sony rx1, są bezlusterkowce wszelkiej maści zaczynajac od micro 4/3 poprzez fuji z apsc konczac na sony z matryca ff. Aparat to narzędzie a nie magiczne pudełko ktore zagwarantuje że jak wyda się na nie wiecej kasy to będzie sie robiło lepsze zdjęcia aparat to zestaw fotograf,body,obiektyw przy czym można mieć stare body a i tak robić lepsze zdjęcia niż gość z furmanka kasy walizka drogich obiektywów i body z gornej półki ale nie majacego zielonego pojęcia jak wykorzystać 5% możliwości tego zestawu!
    Moja podpowiedz jest prosta zastanow się czy bedziesz kiedyś chciała wymieniac i dokupowac inne obiektywy oraz czy chcesz mieć ten sprzęt zawsze przy sobie
    odpowiadając nie/tak to bierz dobry zaawansowany kompakt w cenie lustrzanki,
    tak/tak kup bezlustro
    tak/nie bierz lustro.

  • lajdos

    Ogólnie jakością obrazu a7 będzie znacznie lepszy od wyżej wymienionych kwestia tylko doboru dobrego szkla a te tanie nie będzie. Poza tym to konstrukca z konca 2013r wiec to nie przepaść mimo wszystko. Aparat sie dobiera pod swoje potrzeby i możliwości finansowe to tylko środek do uzyskania pożądanego efektu kupno drogiego aparatu nie zagwaratnuje uzyskania lepszego efektu, zainwestuj w wiedzę a może się okazać że tym co masz zrobisz lepsze zdjęcia niż tylko inwestujac w nowy sprzęt. A aparat to body i obiektyw wydasz masę kasy na body i kupisz slabe szkło i bedziesz mieć słabsze efekty niz przy dobrym szkle i tanszym body.

  • lajdos

    ja po prostu używam drugiego slotu na karty jako backup i nie używam większych kart niż 32gb w ten sposób np repo mam na 3-4 kartach (x2 backup)

  • lajdos
    Re: Sb900 vs Stroboss 60n 02.02.2017, 03:12

    Do sb900 nie mam odniesienia ale mam dwa strobossy 60n od 2 miesiecy i jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jakością wykonania i funkcjonalnoscia tych lamp do tej pory używałem lamp yn i pomimo iż sie sprawdziły dla mnie to myślę ze quadralite to dużo lepszy wybór oczywiście też nie pozbawiony wad ale raczej kosmetycznych takich jak dosyć ciężko obracajacy się palnik albo kolejność trybów i np brak możliwości wyłączenia w menu możliwości wyboru wyzwalania przez fotocele zmieniajac tryb trzeba przeskoczyć przez parę trybow ale jak już wspomnialem to kosmetyka do ktorej mozna się przyzwyczaić :-)

  • lajdos
    Re: canon 6d vs nikon d610 28.01.2017, 02:06

    Kaszotto sory nie miałem nigdy okazji fotografować d3 ale z pośród pozostałej 3 d750 ma napewno najlepszy af, a tak poza tym to też wiele zależy od szkieł jakich się używa :-).

  • lajdos
    Re: canon 6d vs nikon d610 27.01.2017, 20:26

    D3 to już trochę leciwa matryca obrazek z niej do najgorszych nie należy ale jakościowo d750 będzie się najlepiej spisywał, jeżeli rozwarzasz 6d i d610 to tu nie ma jakiejś znacznej różnicy. Jeżeli już chcesz zmieniac system to ja bym celował w d750 jak nie to bierz 6d, z ww puszek d750 ma chyba najlepszy af.

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 24.01.2017, 00:02

    Używam sam nikonow ale jak bym miał używać tylko amatorsko na spacerach i rodzinnych wypadach to wybrał bym jakiegoś bezlusterkowca albo porządny kompakt z dużą matryca i jasnym szklem. Np coś w stylu fuji x100 z kompaktow albo z bezluster, fuji xt10 albo coś z sony ewentualnie micro4/3. W lustrzanki bym się nie pakowal bo obsluga bezluster jest owiele prostrza i bardziej intuicyjna w doborze parametrow dzieki evf. Mankamentem sa jedynie ceny ale fakt jest taki że za dobre rzeczy w lustrach swoje też trzeba wyłożyć .

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 23.01.2017, 14:36

    Hacz są jeszcze tryby pół automatyczne które sa przydatne a co do używania flasha to domyślam się że chodziło ci o wbudowany bo żeby błyskać też trzeba posiadać jakieś minimum wiedzy :-)

  • lajdos
    Re: Pierwszy aparat do nauki. 23.01.2017, 02:52

    Fotografia sama w sobie to malowanie światłem wiec nie ważne czy to będzie telefon z aparatem czy lustrzanka za 20 tyś w każdym przypadku mozesz się bawić to tylko kwestia umiejętności, droższy sprzęt jeżeli się zna jego wady i zalety może ułatwić uzyskanie lepszego efektu. Poświęć wiecej czasu na zdobywanie podstawowej wiedzy na temat fotografii ktora cię interesuje i po czasie bedziesz wiedział jaki sprzęt będzie dla ciebie przydatny. Z mojej strony doradze tylko tyle że napewno przydatne będzie to żeby aparat miał tryby PASM czyli pół automatyczne i manualne żeby mieć lepszą kontrolę nad ekspozycja i zapis RAW i dodatkowo polecam zaopatrzyć się w statyw. Zalety jakie dają potencjalnie nowsze modele w typach fotografii które podałeś są raczej mało znaczące może poza lepszą rozpiętościa tonalna. A na aparat musisz patrzeć pod kątem zestawu szkło + body to sie tyczy i kompaktów jak i aparatów z wymienna optyką bo są zestawy lepsze i gorsze.
    Jak to Kuba często tu powtarza obecnie nie ma złych aparatów! Ja dodam od siebie że jest tylko brak wiedzy jak ich używać.

  • lajdos
    Re: aparat za ok 5 tys zl 19.01.2017, 13:56

    Żadna opcja w aparacie nie zrekompensuje ci braku wiedzy chcesz robić lepsze zdjęcia to zainwestuj czas albo czas i pieniądze w wiedzę.
    Do fotografii rodzinnej raczej duży zoom ci nie jest potrzebny zazwyczaj wystarcza zakres ogniskowych 24mm-70mm albo 24-120mm ja bym brał sony rx100 albo brał bezlusterkowca np fuji xt10 albo olka omd em10 mk2

  • lajdos
    Re: Nikon D7100 czy Sony A6000 19.01.2017, 13:41

    Bezlusterkowce są bardziej intuicyjne jeżeli chodzi o dobieranie parametrów ekspozycji. Co do cen szkieł to powiem tak za te naprawdę znakomite nie ważne cze kupisz sobie aparat z logo c,n,p,s,f,o to i tak zabulisz furmanke kasy. W c i n jest dostępnych dużo starszych szkieł poza tym dla nich robiło i robi też dużo producentów niezaleznych które też są ciągle dostępne. Wiec można czasem dosyć tanio wychaczyć coś w dobrej cenie lepszego od standardowego kita.
    Jeżeli chodzi o sony to są opcje które pozwalają na korzystanie z dobrodziejstwa np szklarni canona i obecnie nawet szklarni nikona ale żeby np działał w miarę sensownie af musiała byś zainwestować minimum w a6300 a adaptery same w sobie kosztują tyle co standardowa 50 1.8 i to te adaptery z dolnej półki bo z górnej potrafią kosztować tyle co np nikkor 50 1.4g albo nikkor 85 1.8g. A w co lepiej zainwestować to już zależy na czym ci najbardziej zależy efekty możesz uzyskać identyczne obiema konstrukcjami, tylko do jednego bedziesz potrzebowała kieszeni akumulatorów a do drugiego torby podróżne. Z własnego doświadczenia napiszę tylko tyle że na wakacje i wycieczki lepiej mi się zabieralo i fotografowało bezlustrem niż lustrzanką, chociaż jak bym nie miał ze sobą dwójki dzieci to nie robiło by mi to większej różnicy.

  • lajdos

    Obiektyw Sony FE 16-35 mm f/4 Zeiss Vario-Tessar ZA OSS, rozumiem że skoro nie piszesz to budżet nie jest istotny :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 15:00

    ac_dc
    lajdos
    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

    No może niekoniecznie "dużo lepszym" ;) Jeżeli nie potrzebuje 1/8000 to nawet nie ma co się zastanawiać, lepiej 6D niż 5 d mk II - lepszy AF, nowsza matryca, gps, WIFI - bardzo przydatna sprawa, w studiu i w plenerze, laptop/tablet (te sprawy). Jeśli załozymy, że nikt nie będzie aparatem rzucać, topić w wodzie i strugach deszczu to się sprawdzi ;)

    Co prawda to nie moje doświadczenie ale kolegi i niestety stwierdził ze 5d mk II w studiu u niego się spisuje o wiele lepiej niz 6d :-) ale jak już pisalem to nie moja opinia ja pracuje na nikonach :-) a jak aparat ma się przewinąć na zajeciach przez wiele rąk to lepiej żeby był bardziej wytrzymaly :-)

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 16.01.2017, 02:03

    Mi sie wydaje że przydała by się bardziej sprecyzowana informacja na temat budżetu i co on ma obejmować dokladnie oraz to czy sprzęt musi być nowy czy może być używany. Generalnie uczyć można na każdym sprzęcie ale sprzęt bardziej profesjonalny jest po prostu lepiej wyposażony i bardziej ergonomiczny. Do studia 6d raczej bym nie polecał wydaje mi się ze nawet leciwe 5d mk II było by dużo lepszym rozwiazaniem.

  • lajdos
    Re: aparat na potrzeby szkoły 15.01.2017, 11:12

    Nikon d810, nikon d750, canon 5dsR, canon 5d mk3 i mk4, sony a7r i a7r mk II, sony a7, do tego jeszcze różne inne phase one, pentax, hasselblady, fuji itp itd.
    A tak poważnie to biorac sie za szkolenie dzieciaków to dobrze by było mieć jakieś podstawy i samemu się przeszkolic i poczytać trochę. Jaką wiedzę można komuś przekazać jak się nie wie jaki trzeba albo jaki mozna dobrać sprzęt do pracy?

  • lajdos
    Re: ministudio w szkole 15.01.2017, 10:49

    Małe te pomieszczenie 3x4 milimetry to będziemy mieli problem :p
    A tak poważnie to,
    1. Tła
    2. Mocowania do teł
    3. Statywy oświetleniowe
    4. Lampy studyje
    5. Modyfikatory do lamp

    I to jest chyba raczej podstawa

  • lajdos

    Ja do d7100 i d750 mam 2 yung nou i się calkiem nieźle sprawują ale ostatnio dokupilem quadralite strobos60 i powiem szczerze strobosy sa rewelacyjne i szczerze mogę ci je polecić. Strobosy sa 3x tansze od np sb5000 i 2x tańsze od sb910 a funkcjonalność mają praktycznie identyczną jak sb5000, lampy są mocne, maja hss i wbudowane wyzwalacze navigator x dokupujesz sterownik i bezproblemowo bez dodatkowych odbiornikow na lampie wyzwalasz radiowo ewentualnie kupując dwie lampy możesz kontrolowa je obie bez dodatkowych nadajników i odbiorników. Lampy są solidnie wykonane chociaż żeby obkrecic palnik trzeba przyłożyć trochę siły ale to nie problem. No i cena lampy sama w sobie to smiech na sali 500zł za tak dobre narzędzie to normalnie rozbój w biały dzień szczerze to za yn placilem więcej a są slabiej wykonane i wyposażenie.

  • lajdos

    Ja bym rozważał olka tylko jako 2 system w posiadaniu albo jak bym się zajmował architekturą i fotografią wnętrz chociaż problemem mógł by być brak szerokości :-) a tak naprawdę to sprzęt trzeba dobierac pod własne potrzeby wiesz co ci nie pasuje w C i co ci się podoba więc szukaj sprzętu który będzie miał te same zalety i zniweluj wady.
    Poza tym canon powoli zaczyna doganiac innych bezlusterkowych graczy wypuścili już m5 który już jest całkiem niezłym korpusem a według plotek niebawem może się ukazać jakaś bardziej uproszczona i tańsza wersja.
    To co mine zniechęca do m43 to jednak crop 2x wiec w tym przypadku faktycznie bardziej bym spoglądał na fuji, sony i obecnie również na canona, no i pozostaje też kwestia dostępności dodatkowych bajerów jak lampy wyzwalacze itp. Gdzie przy canonie chyba nie powinno być żadnego problemu, przy sony jest coraz mniejszy no a olek i fuji chyba jeszcze narazie leżą i kwicza. Zachwyt systemem kończy się wtedy gdy dowiadujesz się że jest coś ci potrzebne a okazuje się ze tego nie ma wiec bym dobrze analizował i sprawdzał wszystkie opcje :-)

  • lajdos
    Re: Ze stabilizacją czy bez? 07.01.2017, 13:58

    Ten drugi z tego co się orientuje nie jest wcale gorszy jest tylko ciemniejsz :-) ale canoniarzem nie jestem wiec pytaj dalej innych :p

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 23.12.2016, 05:05

    Jeżeli nie chcesz kupować dedykowanego futerału do transportu tego typu sprzętu to idz do jakiegos narzedziowego typu praktiker, obi itp i znajdz jakąś dobrze wyglądającą walizeczke kup gompke i tak jak terel napisał wytnij dopasowane miejsce na żarówki najwygodniejsze rozwiazanie bo nie musisz niczym owijac wyglada dobrze i masz szybki dostęp :-)

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 21.12.2016, 07:16

    Hach przy repo ślubnym tym bardziej wole ustawiać samemu wb tylko dlatego że auto wb w tych samych warunkach potrafi nieraz na całej serii w bardzo podobnych warunkach ustawić co innego a pomimo iż rawy dają dużo większe możliwości korekty wb to przy pocharatanum spektrum światła w niektórych energooszczędnych kościołach można uzyskać lepszy efekt jeżeli odrazu się ustawi w miarę dokladny balans niż przy całkowicie rozjechanym. Dodając do tego pstryk checkera i zamiast sleczec przed LR 15h ogarniasz korekty w 2-3h. Im więcej parametrów ustawisz odrazu poprawnie tym mniej później trzeba się grzebać przy kompie chyba że ktoś lubi dlubac w czymś w czym nie trzeba jeżeli się to zrobi raz a dobrze. Używaj rowów a fotografuj tak jak byś robił w jpeg a się okaże że klienci zamiast czekac 2 miesiące na zdjęcia będą je dostawali w max 2tyg.

  • lajdos

    Hacz
    gdybym miał liczyć godzinę pracy po 12zł/h to w zyciu być nie zarobił na życie ;) przy kosztach ZUSu, lokalu itp :)

    ale różne stawki w różnych miastach. Znam fotografów którzy biorą po 50-100zł/ujęcie i nie narzekają na brak pracy, ale znam też takich co za 200zł oddają kilkaset zdjęć z imprezy. oczywiście poziom to przepaść.

    myślę, ze na początek możesz zacząc od symbolicznych stawek, żeby wyrobić portfolio, z czasem jak zobaczysz że masz 8 imprez w miesiącu, do tego sesje indywidualne i jak zobaczysz ile czasu potrzeba poświęcić na wykonanie,obróbkę, przygotowanie i wydruk, wtedy zaczniesz cenić swoją pracę :)

    Hach ja podalem tylko przyklad z tymi 12zl za godzine podkreslajac zreszta że uwzgledniajac tylko czas pracy I sama amortyzacje sprzetu + inne koszty bez podatków i innych państwowych obciążeń nakładanych przez państwo wyjdzie już jakaś konkretna stawka. Żeby doliczyć zus i inne podatki musisz mniej więcej wiedzieć ile robisz zleceń w miesiącu żeby wiedzieć jakie jest oplacalne minimum przy zarejestrowanej działalności. Oczywiście zawsze można walnąć jakąś stawkę z sufitu i się nie przejmować kosztami ale i tak zawsze lepiej jest je znać.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 19.12.2016, 14:10

    Robie w rawach i staram sie nie zapominac o poprawnym balansie bieli bo to przyspiesza wywoływanie rowów. Sposobów jest wiele zaczynając od szarej karty kończąc na włączeniu livewiev i ustawieniu odpowiedniej wartosci w kelvinach.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 17.12.2016, 01:06

    Nawet jak robisz rawy nie oznacza to ze możesz sobie olewac kompletnie ustawienie wszystkich parametrów i wb. To zawsze oczywiście kwestia podejscia ale najlepiej jest zrobić wszystko tak jak trzeba w momencie robienia foto a nie potem na kompie.

  • lajdos

    Nie jest to drogie szkło więc najlepiej samemu sprawdzić czy ci się będzie sprawdzalo. Jak dla mnie to bardzo fajne szkło.

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 14.12.2016, 06:09

    1. To zależy czy będzie jeszcze jakieś inne oswietlenie. Jeżeli tło oswietlisz np 3000 k a obiekt 5400 i ustawisz balans w aparacie na 5400 to obiekt będzie teoretycznie neutralny a tlo pomaranczowe jak ustawisz balans na tlo to obiekt będzie niebieski. Jeżeli całe oswietlenie będzie jednej wartości to kwestia poprawnego balansu bieli.
    2. Nie wiem nie korzystam ze światła stałego tylko z flashy ale im mocniejsze źródło światła tym latwiej wyeliminować wkradajace się w kadr nieporzadane zewnętrzne o innej temperaturze barwowej

  • lajdos
    Re: Ile kelwinów wybrać? 13.12.2016, 21:11

    Pytanie w jakich warunkach i z jakim innym oświetleniem będziesz jej używał ? 5400k to temperatura zbliżona do większości lamp błyskowych oraz światła dziennego za to np oświetlenie w domu za pewne będzie bardziej zbliżone do 3000k. Mi się wydaje najrozsądniejsze 5400 bo światło w domu można zgasić :-) poza tym świetlówkę i tak możesz wymienić zawsze albo dokupic drugą.

  • lajdos

    niestety ale realia są takie że klienci dzielą się na tych którzy chcą otrzymać sztukę albo wielosztuki :-) przeważająca większość woli wielosztuki, ma być dużo tanio i w większości wystarcza trochę lepiej niż by zrobił to wujek albo kolega z lustrzanką typu nikon d3300. Ci co chcą otrzymać sztukę nie będą się zastanawiać długo nad wyborem i ceną za usługę wiedzą czego szukają i że za jakość się płaci. Ale na takich klientów trzeba sobie najpierw wyrobić markę, po prostu nie wolno olewajac tych co chcą dużo i tanio. Więc trzeba robić na początku dużo, tanio, dobrze i się ciągle rozwijać.

  • lajdos

    Canon m3 raczej jest średnim aparatem ale pozostale nie były by najgorszym wyborem, wysokie iso też jakoś specjalnie raczej ci nie będzie potrzebne więc coś z systemu m 4/3 może być calkiem niezłym wyborem chociaż lepiej by było zastanowić się nad omd em10 mkII ze względu na stabilizacje matrycy.

  • lajdos

    Jeżeli chodzi o bagnet alfa to sony w ostatnim czasie użytkowników raczej nie rozpieszcza bo skupili się bardziej na bezlusterkowcach z. Bagnetem e. Wybór należy do ciebie ale ja raczej wolał bym przejść na inny lepiej rozwijany system. Tym bardziej że jak piszesz nie masz do obecnego systemu rozbudowanej szklarnii.

  • lajdos

    Liczysz koszty jakie ponosisz, czas spędzony nad całkowitą realuzacja zlecenia, i coś ci tam wyjdzie. Np jak musisz dojechac do klienta i wydać na paliwo 100 zl to nie weźmiesz 50 bo bedziesz z miejsca stratny 50 a dochodzi jeszcze amortyzacja sprzętu który się zużywa i czas jaki na to przeznaczasz.
    Np na urodzinach robisz 1000 zdjęć w 5h i poświęcając potem w domu czas na przebranie kadrów i obrobienie np 500 ktore ci zajmie np kolejne 10h załóżmy ze liczysz stawkę godzinowa 12zl to już masz 180zl za same 15h pracy + np procent zużycia migawki aparatu załóżmy że migawka ma żywotność 150 000 a koszt wymiany to 800 zł czyli +6zl koszt dojazdu 50zl i już wychodzi ci jakieś 236zł i to przy założeniu że pracujesz na czarnucha bez placenia podatków i innych kosztów zwiazanych z prowadzeniem działalności. A masz jeszcze koszty w postaci zużycia innych sprzętów jak np lampy błyskowe.
    Tak naprawdę jaki bedziesz miał zarobek to zależy tylko od ciebie tylko musisz mieć świadomość tego że sprzęt kosztuje i się zużywa a podejmując się zlecenia też masz koszty które musisz uwzględnić i dopiero po oszacowaniu kosztów mozesz mówić o zarobku. Każdy ma inne koszta i inne wymagania więc musisz sobie sam to wyliczyć.

  • lajdos
    Re: Sony czy Canon? 04.12.2016, 20:51

    ac_dc
    lajdos
    Wybierając między a7 i 6d raczej kierował bym się w stronę 6d canona ale mogąc dołożyć do a7 II wolał bym sony ze względu na stabilizację a dokupując np sigmę mc-11 można spokojnie korzystać ze szkieł sigmy z lini art z bagnetem canona oraz można spokojnie pracować z większością ww szkieł canona czyli teoretycznie nawet jeżeli wybierzesz 6d i rozbudujesz szklarnie pod canona nie zamknie ci to drogi do przejścia w przyszłości na sony chyba że rozbudujesz system c o inne akcesoria i nie będziesz się chciał pozbywać np lamp błyskowych na canonowską stopkę :p

    Małe sprostowanie, bo ktoś już sprawdzał, że adapter działa tylko ze szkłami sigmy.

    Cytuję: "MC-11 jest konwerterem tylko do obiektywów SIGMY. Jest to wspólne dzieło SIGMY i SONY. Korzysta z oprogramowania obiektywu i jest do niego zoptymalizowany" także o szkłach Canona do MC-11 raczej zapomnijmy. A jest tak dlatego, że podmienia soft a nie jestem interfejsem jak metabones.

    Nie wiem kto sprawdzał i twierdzi ze mc11 działa tylko z obiektywami sigmy ale Jason Lanier w ostatnich tygodniach wstawił co najmniej kilkanascie filmów testujac różne szkla canona na a7r II i a6300 między innymi podpinając je pod mc11 i jedyna różnica jest taka że ze szkłami sigmy działa automatyczne ustawianie ostrości na oku a ze szklami canona nie ale w zasadzie wszystkie inne tryby af działają dobrze. Czyli arty dają te same możliwości pod względem dostępności trybów af co natywne szkła sony a przy szklach canona nie masz chyba tylko 2 trybów czyli eye detection i funkcji af z podgladem focuspeaking z tym drugim nie jestem pewien ale tak to zrozumiałem wczesniej ogladajac te testy.

    image

  • lajdos
    Re: Sony czy Canon? 04.12.2016, 03:14

    Wybierając między a7 i 6d raczej kierował bym się w stronę 6d canona ale mogąc dołożyć do a7 II wolał bym sony ze względu na stabilizację a dokupując np sigmę mc-11 można spokojnie korzystać ze szkieł sigmy z lini art z bagnetem canona oraz można spokojnie pracować z większością ww szkieł canona czyli teoretycznie nawet jeżeli wybierzesz 6d i rozbudujesz szklarnie pod canona nie zamknie ci to drogi do przejścia w przyszłości na sony chyba że rozbudujesz system c o inne akcesoria i nie będziesz się chciał pozbywać np lamp błyskowych na canonowską stopkę :p

  • lajdos

    powiedzmy że częściowo zgadam się z AC_DC

    Jeżeli się chociaż trochę orientujesz w pracy z kolorem to uzyskanie takiej samej kolorystyki z jakiego kolwiek body którego kolwiek producenta to nie problem za to plastyka i mikro kontrasty to już bardziej kwestia szkieł niż sensora rejestrującego obraz czyli teoretycznie sony może mieć znaczną przewagę dzięki dostępnym adapterom z AF bo nie ogranicza cię do szkieł jednego systemu, do szkieł canona jest już sporo całkiem nieźle działających adapterów do szkieł nikona jest fotodiox który niestety zaliczył całkiem mocną wpadkę w ogóle nie działając i kasując a6300 Jasona Laniera ale jest zawsze szansa że za jakiś czas sigma albo jakiś inny producent wypuści coś bardziej sprawnego. No i pozostaje też fakt że te adaptery raczej się sprawdzają tylko na najnowszych puszkach z detekcją fazy czyli a6300 w górę i a7 II i A7r II

NAJCZĘŚCIEJ ODPOWIADAJĄ